امروز : جمعه، 10 فروردین 1403
ساندترکس نقد و بررسی نگاهی به موسیقی متن فیلم The Way Back (2010)

نگاهی به موسیقی متن فیلم The Way Back (2010)

akarempoor 8,871 بازدید 6 نظر

راه بازگشت (به انگلیسی: The Way Back)، محصول ۲۰۱۰ یک فیلم درام راجع به گروهی از زندانیان ی است که از اردوگاه گولاگ در سیبری در خلال جنگ جهانی دوم گریختند.موسیقی متن این فیلم را Burkhard von Dallwitz (تلفظ نام ایشان کمی سخت است ما از ایشان در این مقاله با عنوان Dallwitz یاد میکنیم.)آهنگ ساز آلمانی-استرالیایی ساخته است.Dallwitz در سال 1959 در شهر فرانکفورت متولد شد.از هشت سالگی به مدت ده سال آموزش پیانوی کلاسیک را فرا گرفت.از پانزده سالگی شروع به نوشتن موسیقی کرد و با گروه های مختلف موسیقی شروع به همکاری کرد.در 1979 رویای خود مبنی بر مهاجرت به استرالیا را عملی کرد و وارد این کشور شد و در آنجا شاگرد پروفسور Keith Humble شد.از جمله آثار ایشان میتوان به موسیقی متن نمایش تورومن اشاره کرد.

 

بعد از مدتی که مطلبی در خصوص نقد و بررسی موسیقی در اینجا ننوشته بودم موسیقی متن فیلم راه بازگشت من را مجاب کرد تا این بررسی را در اینجا بنگارم.به جرأت میتوانم بگویم که بعد از موسیقی متن فیلم خاکستری کمتر موسیقی متنی بود که در این 2 ساله توجه من را به خود جلب کرده باشد.موسیقی راه بازگشت تلفیقی از انواع سازها است.و با گوش کردن به این آلبوم برای یک بار به سرعت متوجه این مطلب خواهید شد.چینش قطعات در کنار یکدیگر آلبوم در خور تحسینی را تشکیل میدهد که به نظر بنده بهترین قطعه آن keep on walking است که در انتهای فیلم نواخته میشود.

 

Dallwitz در این آلبوم از تعداد 14 قطعه با مجموع 42 دقیقه زمان موسیقی استفاده کرده است که اندازه ای استاندارد به شمار میرود.داستان فیلم تا حدودی توانسته خود را از کلیشه های هالیوودی دور نماید،اما باز دوباره شاهد وفاداری کارگردانان هالیوودی به امپراتوری ایالات متحده در فیلم هستیم.که در نگاه سطحی مسئله ای نیست اما اگر در مقام قضاوت برآییم این مسأله کمی آزار دهنده است.به همین دلیل انتظار داشتن بار فلسفی از این آلبوم را نداشتم و البته بار فلسفی هم در این آلبوم مشاهده ننمودم.اما ساختار و نوع نتها این آلبوم را دوست داشتم و با آنها ارتباط برقرار کردم.انتخاب های ماهرانه و درست Dallwitz در این آلبوم نقطه قوت کار وی محسوب میشود.قطعات با توجه به نوع فیلم که مدام در حال عوض کردن لوکیشن است سبک های مختلفی را نیز میپذیرند.به طور مثال در لوکش فرار با قطعه ای به همین نام روبرو هستیم که کوبشی و تند است و بیشتر از این نوع قطعات در فیلمهای اکشن استفاده میشود که بار هیجانی فیلم را افزایش میدهد و یا در قسمت مربوط به تبت با آهنگ متفاوت دیگری روبرو هستیم.تنها نقاطی که قطعات کاملا مشابه یکدیگر دارند نقاط اول و انتهایی فیلم هستند دو قطعه با نامهای interrogation یا همان بازجویی و keep on walking یا همان راه رفتن ممتد.چینش صحیح آهنگساز را برای این دو قسمت میستایم و باید اعتراف کنم که آهنگساز به خوبی این دو نقطه که فاصله زیادی با یکدیگر دارند را با استفاده از آهنگ بهم ربط داده است.

 

قطات اسمهایی معمولی دارند و با توجه به لوکیشن های فیلم انتخاب شده اند.یکی از این قطعات تبت است که با توجه به لوکیشینی به همین نام انتخاب شده است.تبت در آمیزه های غربی منطقه قابل احترامی است.شاید نه از این جهت که کوههای سر به فلک کشیده دارد و یا راهبان قابل احترام.برعکس به خاطر اینکه یکی از مناطقی است که در مقابل کمونیست روسی،چینی ایستادگی کرده است.نت های این قطعه همراه با روحی حماسی،احساس خوشایندی را به انسان میدهند.احساس امید،غم ناشی از موفقیت و ...Dallwitz به خوبی این قطعه را با مزمون ضد کمونیستی فیلم در آمیخته و شاید اگر قطعه keep on walking نبود قطعه مورد علاقه من بود.

 

مضمون ضد کمونستی فیلم در جایی خود را نمایان میکند که وقتی گروه به مرز روسیه میرسند،ولوکا که یک جانی است خود را اسیر مرزهای کمونیست میداند و به گونه ای خود را وفادار به این نظام ویرانگر.وولکا در هنگام خروج از مرز به یانوش میگوید:

آره زندان خیلی خوبه،بدهی بده اما جاهای زیادی است که من رو توش پیدا نمیکنن.

یانوش:تو که میخواستی با پیره مرده بری؟(آمریکایی که در این فیلم با نام سر خوانده میشود!)

وولکا: آه...به من میاد که آزاد باشم.راستش نمیدونم با آزادی چیکار کنم!

این دیالوگ هالیوود معابانه به گونه ای قصد دارد این را بگوید که کمونیست و مردم روسیه به دلیل جنایات هایی که به واسطه این نظام سلطه گر انجام داده اند به گونی رشد کرده اند که آزادی را نه یک موهبت بلکه عنصری غریب میدانند.نکته جالب این فیلم این است که در این فیلم تقریبا تمام روسها به جز آنها که به فرهنگ غربی وفادار هستند مردمانی ظالم و ستمگر هستند و دلیل اینکه این فیلم در سال 2010 و در آغاز دور جدید کشمکش های سیاسی آمریکا و روسیه اکران شده است حرکت دادن به افکار عمومی است.

Dallwitz برای این قسمت از فیلم قطعه ای را آماده کرده است به نام Freedom?.قطعه ای که کمی از ژانر ترس الهام گرفته شده است و به گونی همراه با دیالوگ ها مردمی که به روسیه وفادار هستند و افکارشان را خطرناک جلوه میدهد.

 

در کل میتوانم بگویم که شنیدن این آلبوم خالی از لطف نیست و کسانی که این آلبوم را گوش دهند ضرر نخواهند کرد.

کلید واژه ها :

دسته بندی : نقد و بررسی

نظرات کاربران

  1. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : FARZAD00253  |  در تاریخ : 30 اردیبهشت 1395 07:40
    • 0
    بی نظیر
  2. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : مرزیه  |  در تاریخ : 16 آبان 1394 21:57
    • 0
    ممنون
  3. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : باراباس  |  در تاریخ : 5 آبان 1393 08:48
    • 0
    سپاسگذار علی جان استفاده شد smile-09

    لطفا اگر میشه لینک دانلود آلبومش رو هم قرار بدین rose
  4. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : 1357  |  در تاریخ : 1 آبان 1393 10:11
    • 0
    سلام
    اگه کسی موسیقی متن ماتریکس2و3 (reloaded & reveloution) را داره حتما بزاره.
    برای یک کاری بهش نیاز دارم.
    ممنون
    امیر
  5. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : akarempoor  |  در تاریخ : 1 آبان 1393 22:32
    • 0
    سلام
    قبلا یکی از دوستان موسیقی متن فیلم چشمه رو نقد کردن که میتونید از لینک زیر اون رو مطالعه بفرمایید
    http://www.soundtracks.ir/633-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87-%28Fountain%29.html
    در مورد آلبوم راه بازگشت هم فکر کنم مدیران این کار رو خواهند کرد.
  6. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : AbbasSahebi  |  در تاریخ : 1 آبان 1393 17:43
    • 0
    سلام
    2 تا خواسته داشتم
    1-بیزحمت موسیقی فیم The Way Back رو در سایت قرار بدین
    2-لطفا نقدی هم بر موسیقی فیم بینظیر Fountain اثر Clint Mansell بنویسید

    سپاس بیکران

نظر دهید :

نام شما :
ایمیل :
نظر شما :
کد را وارد کنید :
( برای کد جدید روی آن کلیک کنید )
عکس خوانده نمی‌شود