مشترک سايت شويد!

    ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد. در صفحه باز شده کد امنيتي را وارد، و پس از تکمیل درخواست بر روي لينک فرستاده شده به ايميل خود کليک نماييد :

آیا از سرعت دانلود فایلها از سرور سایت راضی هستید؟
 
» » نقدی بر نینوا،بهترین آلبوم بدون کلام مذهبی

22

نقدی بر نینوا،بهترین آلبوم بدون کلام مذهبی


نقدی بر نینوا،بهترین آلبوم بدون کلام مذهبی
نقدی بر نینوا،بهترین آلبوم بدون کلام مذهبی


به جرآت میتوان گفت که این آلبوم بهترین و هنرمندانه ترین آلبوم موسیقی بدون کلام مذهبی است که تا به امروز ساخته شده است.قطعه نی نوای این آلبوم بارها و بارها از رسانه های صوتی و تصویری کشوری پخش شده است و کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که نوای این قطعه را نشناسد.قبل از آنکه نوشته های خودم رو در مورد حسی که این آلبوم به من میدهد بنویسم ابتدا به سخنی از استاد حسین علیزاده در مورد این آلبوم اشاره خواهم کرد:

خالق قطعه مشهور «نینوا» می‌گوید كه زاده روز عاشوراست و همیشه نامش را كه مادرش به همین مناسبت بر او نهاده دوست می‌دارد و خلق این قطعه به سالهای كودكی‌اش باز می‌گردد محبوبیت قطعه «نینوا» در زمان انتشارش فروش بالایی را برای آن رقم زد، كه برای یك آلبوم موسیقی در ایران بعد از انقلاب تا آن زمان بی سابقه بود. برخی كارشناسان میزان محبوبیت این قطعه را با قطعه «ای ایران» روح الله خالقی برابر دانسته‌اند.حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده چیره دست تار در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس دریادآوری چگونگی ساخت قطعه مشهور «نینوا» گفت: من بچه خیابان خیام هستم و یكی از سرگرمی ما بچه‌ها در آن موقع راه‌اندازی دسته بود. من نمی‌خواهم تبلیغ وابستگی مذهبی كنم ولی همیشه اسمم را دوست داشتم و از آنجایی كه من در روز عاشورا متولد شده‌ام، مادرم اسمم را حسین گذاشته و «علی‌زاده» هم هستم.!

وی ادامه داد: من از موضع یك متخصص موسیقی می‌گویم كه با نینوا بیشتر بعد از انقلاب و اول انقلاب آشنا شدم و برایم اسم بسیار زیبایی بود.خیلی‌ها تفاسیر مختلف راجع به نینوا كردند و این قطعه را برای خودشان دانستند.

وی افزود: نینوا آن واژه‌ای است كه ما همه حس‌ها را می‌توانیم درباره آن داشته باشیم. اگر می‌خواهند موضوع و حس مبارزه امام حسین(ع) را به آن اطلاق كنند، من افتخار می‌كنم.

حس عجیبی که این قطعه دارد نوعی نوایی غریب را برای ما ایرانی ها تداعی میکند.نوایی که هم آشناست و هم نا آشنا!مانند هوا است هم برای ما به واسطه اینکه تنفسش میکنیم مأنوس است و هم نامأنوس است چون که نمیتوانیم آن را ببنیم.مانند نور است که به واسطه آن همه چیز را میبینیم اما خود آن را نمیبینیم.این حسی است که من همیشه موقع گوش دادن به این آلبوم دارم.به خصوص قطعه معروف آن که به همین اسم هم هست بعنی نینوا.استفاده از سازهای ایرانی و نت های ایرانی در این آلبوم به قدری ضریف و زیباست که کار اصلی را که باید بکند میکند.نوای سوزناک نی در این آلبوم عجیب است ...!گویی از ورای این کرده خاکی آمده است.گویی همه نوحه ها و مرسیه ها را به تنهایی می سراید و بی اختیار اشکی از سوز دل بر چشمانتان جاری میکند.جدا از اینکه این آلبوم از لحاظ فرهنگی تمام تلاش خود را کرده تا حس لازم را به شنونده بدهد و غم نی نوا را در دل شعله ور کند از بعد فلسفی هم توانسته نوعی ارتباط بین نوا و خود واقعه عاشورا برقرار کند.

از لحاظ فنی پیوستگی سازها این آلبوم فوق العاده است.همه چیز با سلیقه تمام در سر جای خودش قرار دارد و نت ها بسیار عالی نوشته شده اند.مینیمال گرایی در این آلبوم به قول قدیمی ها نه از این ور بوم افتاده است نه از آن ور بوم.همه چیز درست و حساب شده است.نت اضافی را مشاهده نمیکنیم و فکر کنم که هر موسیقیدانی بخواهد این آلبوم را باز نویسی کند از این کار منصرف می شود.

هر چند نوشتن در مورد اثر استادی مانند استاد علیزاده در حد این کمترین که چیز زیادی از موسیقی نمیداند نیست،اما دوست داشتم حس درونی خودم را از این آلبوم موسیقی زیبا بنویسم.

منبع:bicalam.com

مطالب مرتبط:

  • نگاهی به شاهکار رامین جوادی " Game of Thrones Season-6"نوشتن مقاله برای موسیقی متن سریالی که هر فصل آن چیزی نزدیک به 25 قطعه دارد کار بسیار سخت و پیچیده ای است.به همین خاطر و به بهانه پایان یافتن فصل ششم این سریال که انصافا شاید بهترین فصل این سریال تا به این جا بود، متنی را برای شاهکار رامین جوادی در این فصل آماده کردم.این متن اولین متن من بعد از یک سال اندی از آخرین مطلبی که ارسال کرده ام، در این سایت است.چیزی که من رو ترقیب کرد تا این متن رو بنویسم اثر گذاری فوق العاده موسیقی متن فصل ششم این سریال زیبا و جذاب بود.شاید با خودتان بگویید که چون
  • نگاهی کوتاه به موسیقی متن سریال امام علی (ع) اثر فرهاد فخرالدینیاز قدیم گفته اند هر چیز که از دل برآید،لاجرم بر دل نیز بنشیند.ضرب المثلی که در مورد سریال امام علی(ع) و موسیقی متنش کاملا مصداق دارد.باور و اعتقاد شیعان به امامت علی ابن ابی طالب کار ساختن این سریال را برای داوود میرباقری سخت کرده بود.میرباقری باید از جهتی وجهه تاریخی دوران خلافت امام علی(ع) را در نظر میگرفت و هم باید به وجهه معنوی این شخصیت بزرگ و تأثیر گذار در تاریخ شیعه میپرداخت.داوود میرباقری با جمع آوری تیمی کاملا حرفه ای در زمان خود توانست راه سریالهایی مانند سربداران،بو علی سینا و ... را
  • نقدی بر موسیقی بی نظیر فیلم جرمهمه ما موسیقی متن در ایران را با آثار بزرگانی مانند فرهاد فرالدینی و مجید انتظامی میشناسیم.اما در چندین سال گذشته موسیقیدان جوانی به نام کارن همایونفر پا به عرصه موسیقی کشور گذاشته است که نقطه اوج کار وی را میتوان همین موسیقی متن فیلم جرم مسعود کیمیایی قلمداد کرد.به شخصه باید بگویم که موسیقی متن فیلم جرم جدا از اینکه مدت کوتاهی حدود 14 دقیقه(با توجه به 4 قطعه ای که به این عنوان در آلبوم سرانجام قرار گرفته است) دارد اما چنان تأثیری بر خلوت های شبانگاهی من نهاده است که از وقتی آن را شنیده ام به
  • درباره موسیقی" آواز گنجشک ها"، اثر حسین علیزادهاز کنار نام حسین علیزاده تحت هیچ شرایطی نمی توان به آسانی گذشت؛ آهنگسازی که در طول بیش از سه دهه فعالیت مداوم موسیقایی همواره به دنبال دستیابی و خلق فضاهای جدید و متفاوت بوده است و استمرار او در پیدا کردن صداهای نو در کنار تلاشش برای استفاده از رنگ آمیزی صدایی متفاوت در دوره های مختلف زندگی هنری اش همه و همه نشان از ذهن پویا و خلاقی دارند که در اواسط دهه 50 فعالیت موسیقایی اش را آغاز کرد و از همان ابتدای امر خود را به عنوان یکی از متفاوت ترین و آوانگارد ترین موزیسین های ایرانی به جامعه موسیقایی
  • بررسی موسیقی فیلم چشمه (Fountain)فیلم «چشمه» (Fountain) یکی از بهترین های سال ۲۰۰۶ بود که موسیقی زیبای آن نقطه قوت بزرگی در موفقیت فیلم به حساب می آید. به نظر می رسد که آرنوفسکی هم در تولیدات سینمایی خود علاقه به استفاده از تیم (اگر بشود اسمش را تیم گذاشت) دارد، یا حداقل آنکه به استفاده از چند تن از مهره های فیلم های گذشته خود، به طوری که مثلاً در این فیلم هم از بازیگرانی چون «الن برستین» و «مارک ماگولیس» که در فیلم «مرثیه ای برای یک رویا» حضور داشتند استفاده کرده است و همچنین از آهنگساز طلایی دو فیلم گذشته خود «کلینت منسل».
  • آلبوم نی نوا (Ney Navâ)، اثری ماندگار از حسین علیزاده (Hossein Alizadeh)Hossein Alizadeh - Ney Navâ Album: Ney Navâ Music By: Hossein Alizadeh Style: Instrumental Released: 2007.03.06 Total Duration: 71:19 Format, Bitrate: Mp3 320 KB Label: Mahoor
    • Like
    • 0
    sash (تاریخ 18 اسفند 1391 18:09)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    واقعا زیبا است
    • Like
    • 0
    balsa (تاریخ 19 اسفند 1391 19:34)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    آلبومش رو دارم فوق العاده هستش

    واقعا فوق العاده هستش .....آلبومش رو خریده بودم و کامل گوش دادم یه حسی که همونجور خودتون اشاره کردید مانند حس غزیبی داره.... .
    • Like
    • 0
    LostParadise (تاریخ 23 اسفند 1391 18:46)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    سلام. اما اونطوری که من قبلا یکی از مصاحبه های استاد رو خونده بودم ایشون گفته بودن که این آلبوم و اختصاصاً قطعه ی نی نوا هیچ ربطی به عاشورا ماشورا نداره و خودشون از این برداشتی که از این قطعه شده بود راضی نبودن.
    • Like
    • 0
    abavafa (تاریخ 26 اسفند 1391 15:58)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    ممنونم ازتون خیلی خوب
    • Like
    • 1
    akarempoor (تاریخ 1 فروردین 1392 21:15)
    گروه کاربری: نویسنده
    LostParadise,
    اگه لینک دارید لطفا بزارید.
    اشتباه میکنید.منبع مصاحبه معتبر هست
    در ضمن همه اعتقاداتشون مثل شما نیست و متفاوت هست،لطفا در مورد مسائل اعتقادی درست کامنت بزارید(عاشورا ماشورا)کلمه صحیحی نیست!
    • Like
    • 0
    pilot (تاریخ 25 فروردین 1392 11:58)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    لینک دانلودی نداره....ممنون میشم بررسی کنید
    • Like
    • 0
    sanan (تاریخ 27 فروردین 1392 20:16)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    زنده باد استاد علیزاده با آثاره فاخرش..
    • Like
    • 0
    LostParadise (تاریخ 29 فروردین 1392 19:25)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    akarempoor,
    سلام. منبع گفتار من سایت www.Harmonia.ir است. البتّه صفحهی مربوط به این اثر رو من از این سایت ذخیره کرده بودم و الآن تو هاردم دارم. چون الآن دیگه این سایت قابل دسترسی نیست (برا من که اینطوریه!). امّا متن کاملش رو در ادامه میذارم:

    "لازم به توضيح است كه اگرچه اين اثر "ني نوا" نام دارد و فضاي آن نيز سرشار از عرفان و پرواز روحاني است، اما ارتباط خاصي با واقعه "عاشورا" ندارد و وجه تسميه آن، "ني" در دستگاه "نوا" مي باشد. متاسفانه رسانه هاي بي مسئوليت ما اين اثر زيبا را فقط در ايام عزاداري پخش مي كنند و اين موسيقي در ذهن شنونده بد جا مي افتد و به عنوان موسيقي عزاداري تلقي مي شود و شنونده از لذتي كه بايد از شنيدن آن ببرد محروم مي شود، چون "نوا" يكي از زيباترين و كاملترين دستگاههاي ايراني براي آهنگسازي است و استاد عليزاده هم كه استاد مسلم دستگاه نوا هستند. بنده شخصآ هر وقت خواستم اين آلبوم را گوش كنم، صحنه هايي كه تلويزيون همراه را اين آهنگها پخش مي كرده در ذهنم مجسم مي شد و نمي توانستم زيبايي آن را درك كنم، خوشبختانه پس از چند بار شنيدن بالاخره اين تاثير بين رفت. اساتيد بزرگ موسيقي ما از قبيل استاد شجريان حق دارند كه با بخش آثارشان همراه را كليپهاي تصويري در تلويزيون مخالفند، چون تلويزيون با بخش صحنه هاي نا مناسب واقعآ يك اثر هنري را خراب مي كند."

    البتّه دیگه کامنت قبلیم رو نمی بینم. فکر کنم سایت فیلتر اعتقادی هم داره!!!!!
    من از اینکه که می بینم یه چیز به ریشه ی ظاهریش ربطی نداره دیگه اعتقاد سرم نمیشه.
    دوم اینکه من به اعتقادی که بدون هیچ برهانی پذیرفته بشه اهمیّتی نمیدم. البتّه طرز بیانم هم شاید خوب نبود، امّا اون عبارت وصف حال اون زمانی بود که کامنت میذاشتم.
    • Like
    • 0
    akarempoor (تاریخ 30 فروردین 1392 14:27)
    گروه کاربری: نویسنده
    LostParadise,

    اول اینکه این سایت وجود خارجی نداره.و دامنه ای که ما اون رو فراخوانی میکنیم ظاهرا منقضی شده/پس نمیتونه منبع باشه.
    دوم اینکه حتی اگه این سایت منبع هم باشه نمیتونیم به عنوان یک منبع معتبر از اون اسم ببریم.البته منصافه باید گفت مصاحبه هایی که به نقل از استاد علیزاده منتشر شده اند از طرف سایتهایی منتشر شدن که نمیشه به اونها استناد کرد(با توجه به سوابقشون).اما این حداقل چیزی هست که من در مورد این آلبوم در اینترنت دیدم.

    سوم:متنی که شما گذاشتید از طرف کی هست؟استاد علیزاده یا اینکه شخصی خودش این متن رو نوشته؟چون با توجه به محتوی متن کاملا مشخص هست که استاد علیزاده این متن رو ننوشتن.و هر آدم منطقی متوجه میشه که این متن از نوشتار یک هنرجو یا علاقه مند به هنر هست که بیشتر انتقادهای خودش به رادیو و تلویزیون رو در اون گنجانده.

    چهارم:این خیلی طبیعی هست که وقتی شما از ادبیات درستی درقبال اعتقادات هزاران نفر استفاده نمیکنید کامنتتون فیلتر بشه.
    پنجم:برهان هرکسی برای خودش محترم است.مثل برهان شما.اما این دلیل نمیشه که ماهم در خصوص اعتقادات شما جبهه بگیریم.لطفا انتقادهای خام خودتون رو در اینجا مطرح نکنید
    • Like
    • 0
    LostParadise (تاریخ 31 فروردین 1392 17:09)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    akarempoor,
    اوّل: پس شما هم نمیتونین منبع باشین، شاید شما هم مثل همون سایت یه روز منقضی شدین (البتّه فکر نمیکنم چون که شما دیگه سایتتون پولی شده؛ در حالی که اون زمانهایی که سایت های در زمینه ی موسیقی انگشت شمار بود سایت هارمونیا یکی از پرطرفدارترین سایت های رایگان موسیقی بود)
    دوم: اگر قبول کنید می خوام به کاورهای خود آلبوم استناد کنم که تناسب اثر با نی و دستگاه نوا رو بیان می کنه.
    سوم: حالا متنی که شما درج کردین متعلّق به کیست؟
    چهارم: معذرت میخوام، حس اون لحظه ام اینطوری بود.
    پنجم:به چشم. امّا اگر یکی با موسیقی سنّتی و دستگاه هاش آشنا باشه این آلبوم براش یه حسّ متفاوت تری از اونچه در ظاهر معلومه ایجاد میکنه.
    البتّه موسیقی یک هنره و هر هنری از دلی ایجاد می شود و بر هر دلی به گونه ای می نشیند.
    • Like
    • 0
    akarempoor (تاریخ 6 اردیبهشت 1392 09:13)
    گروه کاربری: نویسنده
    LostParadise,
    من مطلب رو از سایت تبیان بیان کردم.همونطور هم که گفتم نمیتونم به این سایت استناد کنم.درسته که قدمت داره اما کلا به این سایت نمیشه استناد کرد.
    بازهم میگم چیزی رو هم که شما فرمودید رو من جایی ندیدم.
    من به این سایت کاری ندارم.هیچ چیزی هم از این سایت گیرم نمیاد.با سیاست سایت هم مخالف هستم و حراج بدون اجازه آثار هنرمندان ایرانی و خارجی رو دوست ندارم.
    کاور آلبوم هم نمیتونه ربطی به معنی موسیقی داشته باشه.موسیقی رو آهنگساز میسازه کاور رو طراح.
    فکر کنم بهتر باشه بحث رو تموم کنیم.چون من در ابتدا هم گفتم نمیتونم به منبع مطلبی که بیان کردم استناد کنم(با توجه به سابقه این سایت)
    • Like
    • 0
    LostParadise (تاریخ 6 اردیبهشت 1392 16:50)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    akarempoor,
    سلام. از هم کلامی با جنابعالی خوشحال شدم. امّا با نظرتون راجب کاورها مخالفم.
    • Like
    • 0
    Pamiya (تاریخ 12 مهر 1392 04:24)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    خب چرا واسه دانلود نمیذارین اگه ب قول خودتون از تلویزیون چند بار پخش شده ؟
    • Like
    • 0
    The Dark Knight (تاریخ 12 مهر 1392 07:22)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    نقل قول: Pamiya
    خب چرا واسه دانلود نمیذارین اگه ب قول خودتون از تلویزیون چند بار پخش شده ؟

    گذاشته شده:
    نینوا
    • Like
    • 0
    roozegar (تاریخ 24 مهر 1392 20:42)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    بايد با دل شنيد
    • Like
    • 0
    javed (تاریخ 29 آبان 1392 04:54)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    واقعا زیبا وبیاد ماندنی با تشکر از استاد علیزاده وسایت بسیار عالی شما smile-49
    • Like
    • 0
    سعید1351 (تاریخ 14 آذر 1392 11:10)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    موسیقی در اصل نی نوا است نه نینوا و منظور علیزاده ربطی به برداشت مذهبی شما ندارد.فکر کنم یک سوء تفاهم پیش امده باشد
    • Like
    • 0
    bardya025 (تاریخ 9 دی 1392 14:25)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    موسیقی نی نوا جای حرفی برای من وشما آقا سعیدنگذاشته پس اعتراض برای چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • Like
    • 0
    mou (تاریخ 5 اسفند 1392 13:18)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    خیلی خوب بود تشکر
    • Like
    • 0
    assanoon (تاریخ 16 فروردین 1394 11:00)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    سلام.استاد خودشان فرمودند هیچ ربطی به مذهب وخرافات نداره.

    ببخشید منبعش رو ذکر نکردم.مستندی بود درباره ی استاد که بی بی سی فارسی پخش کرد.به سایت بی بی سی مراجعه کنید.
    • Like
    • 0
    psaresetare (تاریخ 26 دی 1394 13:36)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    با سلام. اون طوری که جناب اقای علیزلاده به زبان خودشون گفتن این اهنگ و البوم ربطی به واقعه عاشورا نداره تمام این مسائل رو رسانه ها مطرح کردن.
    گفته خود ایشون اینطوری بود که: من شنیدم که سایه ( هوشنگ ابتهاج) داره یه مثنوی میگه (مثنوی بانگ نی سایه) با خودم گفتم که چه طور میتونم با موسیقی اون رو همراهی کنم قرار گذاشتیم من موسیقی درست کنم و سایه هم دکلمه کنه.
    با خودم فکر کردم چه طور باید همراهیش کنم یاد اولین بیت مثنوی مولانا افتاد که بشنو از نی چون حکایت میکنه پس با خودم گفتم نی باید عنصر اصلی باشه.
    به این شکل ایشون موسیقی ساختن که نی ساز اصلی و به نوعی رهبریارکستر رو بر عهده داره.
    در ادامه هم گفتن وقتی این کار رو ساختم اول برای سایه پخشش کردم وقتی شنید گفت این موسیقی تو کامل هستش و اصلا دکلمه نمی خواد. خودمم گفتم اره منم همین فکر رو میکردم و میخواستم ببینم تو چی میگی.
    البته منکر تاثیر پذیزیش از شرایط جامعه و جنگ و ...... تو نوشتن و ساختم قطعه نینوا نبود ولی اصل ماجرا از زبان خود استاد این بود که گفتم.
    • Like
    • 0
    FARZAD00253 (تاریخ 11 خرداد 1395 08:23)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    اوف
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
انتقال به اول صفحه © Copyright © 2009-2014 Meaning Of Music All Rights Reserved.
استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر مستقیم لینک منبع مجاز می باشد!