مشترک سايت شويد!

    ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد. در صفحه باز شده کد امنيتي را وارد، و پس از تکمیل درخواست بر روي لينک فرستاده شده به ايميل خود کليک نماييد :

آیا از سرعت دانلود فایلها از سرور سایت راضی هستید؟
 
» » بررسی موسیقی فیلم جاذبه، برنده اسکار 2014، ساخته ی استیون پرایس

9

بررسی موسیقی فیلم جاذبه، برنده اسکار 2014، ساخته ی استیون پرایس


بررسی موسیقی فیلم جاذبه، برنده اسکار 2014، ساخته ی استیون پرایس

تا به حال فیلمی مانند "جاذبه" وجود نداشته است. موضوع اصلی فیلم این است که دو فضانورد که نقش آنها را جورج کلونی و ساندرا بولاک بازی میکنند، هنگام تعمیر تلسکوپ فضاییِ هابل دچار سانحه میشوند و در فضا شناور میمانند، ناامیدانه سعی میکنند راهی برای نجات پیدا کنند تا به خانه برگردند. در واقع این عظمت و زاویه ی دید فیلم آلفونسو کارون هست که مخاطبان را به مکانی کاملا جدید میبرد. تا به حال فضا، اینقدر وسیع، زنده، زیبا و ترسناک به نظر نرسیده بود. فیلمبرداری و طراحی این فیلم در بیننده این احساس را بوجود می آورد که فیلم واقعا در فضا فیلمبرداری شده است، اینقدر که این فیلم واقعی  به نظر میرسد. چیزهای بیشتری میتوان در مورد این فیلم نوشت تا درخشان بودن آن را توصیف نمود، اما ما اینجا قصد داریم تا در مورد موسیقی فیلم صحبت کنیم، که نقش مهمی را در موفقیت کلِ پروژه ایفا نموده است. 

 

 موسیقی فیلمِ جاذبه به آهنگساز انگلیسی "استیون پرایس" تعلق دارد و این دومین موسیقی او در سال 2013 است ( موسیقی دیگر آن برای فیلم کمدی پایانِ جهان است) و واقعا امسال سال پیشرفت او بوده است. پرایس نوازنده ی گیتاری است که اولین حضور خود را در دنیای فیلم با همکاری با ترور جونز در کارهایی چون Dinotopia و "لیگِ آقایان فوق العاده" (The League of Extraordinary Gentlemen) آغاز نمود. قبل از اینکه آهنگسازی خود را در سال 2011 در  کمدی علمی تخیلی بریتانیایی "حمله به بلوک" (Attack the Block) آغاز کند، حرکت او به سمت ویرایش موسیقی او را به همکاری با آهنگسازان مختلفی نظیر هوارد شور، آنه دادلی، پاتریک دویل، هنس زیمر و دیوید آرنولد  سوق داد. با این دو موسیقی در سال 2013 خصوصا فیلم "جاذبه"، پرایس خود را به عنوان استعدادی جدید در دنیای فیلم با آینده ای روشن معرفی کرد.

 

 

مشکل اصلی پرایس در ساخت موسیقی "جاذبه" اعمال نفوذ شخصی بر موسیقی بود. از آنجا که فضا به صورت خلاء است و هیچ صدایی در آنجا وجود ندارد و برای اینکه فیلم تا آنجا که امکان دارد واقعی به نظر برسد، کارون، کارگردان فیلم افکت های صدا را به حداقل رساند- به این معنی که پرایس برای جبران این امر، مجبور بود احساس فیلم را از طریق موسیقی انتقال دهد در حالیکه  عناصر افکت های صوتی را هم فراهم میکند. در مصاحبه ای با هافینگتون پست، پرایس گفت: "کارون دوست داشت از صداهایی استفاده کند که توسط فضانورد شنیده میشود. شما صداهایی از داخل لباس فضانوردی آنها خواهید شنید، اگر آنها چیزی را لمس کنند، شما لرزشی را که آنها میشنوند خواهید شنید، اما شما هیچ صدای خارجی ای را نمیشنوید. ما می دانیم که موسیقی مسئول چیزهای زیاد دیگری است. از من خواسته شده بود که سعی کنم صداهایی را ایجاد کنم که صداهایی معمولی باشند. شما صدای انفجاری را در فیلم نخواهید شنید اما ممکن است نوسانات موسیقی ای را بشنوید که آن را انعکاس میدهد. موسیقی کار صداهای معمول و مرسوم را انجام میداد در حالیکه گروه صدا میتوانستند کار جالب خود را انجام دهند".

 

 

نتیجه ی نهایی تمام اینها موسیقی ای است که خط باریکی را بین موسیقی سنتی فیلم و افکتهای صدای ناموزون ایجاد میکند و در شرایط عادی این نوعی از موسیقی است که من تمایل دارم از آن دوری کنم. با این حال به دلایلی، فیلم "جاذبه" متفاوت است. موسیقی دارای هاله ای جذاب و گیرا است که توجه را جلب میکند نه با موسیقی ها و ملودی های متن سنتی – با اینکه برخی از آنها وجود دارند – بلکه با تصادم صداها و استایل ها که توجه شنونده را جلب می کند. برخی از صداها زیاد و طاقت فرسا هستند – پالس الکترونیکی که موسیقی را در " Above Earth" (ترک اول آلبوم) آغاز میکند، گوش خراش هستند – اما اینها با نواهای آسمانی زیبا که با تک خوانی و ویلون سل الکتریکی همراه شده اند ملایم شده اند. این شگفتی زمین است همانطور که از بالا دیده میشود.

 پالس الکترونیکی دو-نت، شوم و مداوم، در هر اتفاق بدی که برای بولاک و کلونی می افتد آنها را همراهی میکند، از فاجعه ی ویرانگر به عنوان "Debris" تا سیاهی وحشتناک "The Void" و انرژی نفس گیر و احساس وحشت در "Don’t Let Go". بیست دقیقه ی ابتدای موسیقی، ریشه در تاریکی و سبکی غم افزا دارد و از نظر لذت بردن از موسیقی، شنوندگان آن را سخت و غیر قابل درک خواهند یافت. صداهای الکترونیکی ساخته میشوند، همدیگر را میپوشانند و به دور هم میپیچند به طوری که صداهایی ناهنجار تولید می کنند همچنین صدای خواننده و ویلون سل خیلی شنونده را به دنیای زمینی نمیکشاند. سپس در  قطعات آشفته و دیوانه وار "Fire" و "Parachute" حرکت به موسیقی بر میگردد که به بالا بردن حس اضطراب کمک میکند.

 

 

اولین نشانه های امید از قسمت اول “Don’t let Go” آغاز میشود که مانند قبل همان ارکستراسیون و پالت های الکتریکی را حفظ میکند اما چیزهایی را تغییر و پیچ و تاب میدهد تا صدای الکتریکی ویلون سلِ روح نواز و صدای محزون خواننده را به ضجه و زاری کردن یک درمانده که سخن از فقدان و از خود گذشتگی می گوید تبدیل کند. سپس “Airlock” یک تکنوازی پیانو را اجرا میکند – یک لحظه آرامش در میان آشفتگی. قطعات بعدی مثل "ISS"، "Aurora Borealis"، "Aningaaq" و “soyuz” این روند رویایی را دنبال میکنند که حقیقتا بسیار جذاب است.

قسمت آخر موسیقی، شامل قطعات “Tiangong”, “Shenzou” و "Gravity" است و مدت آن بیش از 16 دقیقه است، اینجا جایی است که بالاخره پرایس اجازه ی حضور تماتیک و محتوای عاطفی را میدهد تا اینکه درخشش را به نهایت کمال خود برساند. “Tiangong” و نیمه ی اول “Shenzou” تماما در مورد درد و ناامیدی است، همانطور که پرایس به تدریج سطوح تنش را از طریق تغییرات گام به گام و لایه بندی تدریجی صدای خواننده بر سازهای اکوستیک و الکتریکی افزایش میدهد. افزایش اثر خواننده و افزایش عملکرد ملودیک ارکستر در نیمه ی دوم ردیف و در سرانجام "Gravity" تسکین را به ارمغان می آورد، موسیقی ای شبیه چیزی که انیو موریکونه ممکن است در یکی از روزهای پر احساسش نوشته باشد، شاید بیانی سرود مانند در انتهای فیلم Queimada یا The Mission را تداعی می کند که به طور شگفت انگیزی قدرتمند و تاثیرگذار است.

 

 

جاذبه موسیقی ای نیست که برای همه جذاب باشد. بخش زیادی از آن از صداهای الکترونیکی ناهنجار و غیر قابل انعطاف ساخته شده است و اگر چنین موسیقی ای شما را وادار به فرار میکند، می توان انتظار داشت که با گوش کردن به 15 دقیقه ی ابتدای این موسیقی این کار را بکنید. همچنین هر شخصی که بی درنگ انتظار دارد موسیقیِ فضا، سمفونیک و باشکوه باشد متاسفانه ناامید خواهد شد; موسیقی جاذبه چنین موسیقی ای نیست و پرایس اگر این راه را برای موسیقی خود انتخاب میکرد فیلم را تضعیف مینمود. چیزی که شنوندگان ماجراجوتر خواهند شنید، موسیقی ای جسورانه، مشکل و البته دلپذیر است که توسط یک آهنگساز تازه کار ساخته شده که شنوندگان را همچنان که سرگرم میکند، میترساند و می فشارد، اما پایانی هیجان انگیز و لذت بخش را ایجاد میکند.

 

ترجمه اختصاصی معنای موسیقی
نوشته جاناتان براکستون



vip logo
خرید اشتراک سایت

مطالب مرتبط:

  • بررسی موسیقی فیلم فیلومنا (Philomena) ساخته الکساندر دسپلاتفیلومنا – الکساندر دسپلات در سال 2009 مارتین سیکسمیت روزنامه نگارِ سابق BBC و مشاور سیاسی حزب کارگر بریتانیا کتاب واقعی " کودک گمشده ی فیلومنا لی" را نوشت که در مورد جداییِ اجباری یک مادر از فرزندش توسط راهبه های یک صومعه ی ایرلندی است و ادامه ی داستان در مورد تلاش های مادر و فرزند برای ارتباط با یکدیگر است. این کتاب در حال حاضر توسط کارگردان استفن فریرز و نویسنده استیو کوگان برای ساخت فیلمی به نام فیلومنا اقتباس شده است، که ارتباط بین سیکسمیت و لی را نشان میدهد، اینکه آنها به آمریکا سفر
  • نگاهی کوتاه به موسیقی متن Hanna (2011) ساخته The Chemical Brothersتوانایی ساختن موسیقی متن از سبک الکترونیک برای یک فیلم چیزی است که از عهده هر کسی و یا هر گروهی بر نمیآید.اما گروه دونفره The Chemical Brothers با استفاده از تجارب خود توانستند موسیقی متنی تحسین بر انگیز برای فیلم هانا بسازند.کمیکال برادرز  یک گروه دونفرهٔ موسیقی الکترونیک بریتانیایی متشکل از تام رولندز و اد سایمونز است که در شهر منچستر مستقر است. در سال‌های آغازین دههٔ ۱۹۹۰ این گروه در کنار گروه‌ها و هنرمندانی همچون د پرادیجی، فتبوی اسلیم، و د کریستال متود نقش مهمّی در رایج کردن
  • بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامزدزد کتاب بر اساس رمان معروف و پرفروشی از مارکوس زوساک ساخته شده است. داستان کتاب در آلمان نازی قبل و حین جنگ جهانی جهانی دوم می‌گذرد. سوفی نلیس جوان نقش اصلی، لیزل، را بازی میکند و درست زمانیکه سایه ی جنگ بر سر کشور می افتد و نازی ها شروع به تصاحب سرزمین ها میکنند، برای زندگی با پدر و مادر رضاعی خود هانس هابرمان و رُزا (جفری راش و امیلی واتسون) فرستاده می شود. لیزل با چشمان معصومانه خود شاهد ماه اول اتفاقی میشود که کم کم تبدیل به هولوکاست میشود، اما با همدردی خانواده ی جدیدش، علاقه ی آنها
  • نگاهی به موسیقی متن Home ساخته Armand Amarتا کنون بیشترین کاربرد موسیقی متن در فیلم های سینمایی بوده است و اکثر ما بیشتر موسیقی متن هایی را که میشناسیم از فیلم های سینمایی هستند.اما در سال های اخیر اهمیت موسیقی متن نه تنها در فیلم های سینمایی بلکه در فیلم های مستند و حتی بازیهای کامپیوتری بیشتر شده است.طوری که موسیقیدانان معروفی مانند هنس زیمر برای بازیهایی مانند MW2 و Crysis2 موسیقی متن میسازند.اما سینمای مستند به خصوص مستندهایی راجع به طبیعت به نظر بنده حقیر با درجا زدن از مسیر پیشرفت در زمینه موسیقی متن بازمانده اند و نتوانسته اند
  • [اختصاصی] بررسی موسیقی فیلم قانون شجاعت (Act of Valor)Act of Valor فیلمی با بودجه ای کوچک است که از کارگردانانش تا آهنگسازش، هیچ کدام سابقه ی حضور در بلاکباسترهای هالیوود را نداشته اند. داستان فیلم نیازی به تعریف کردن ندارد، همان ارتش همیشگی که برای نجات دادن آمریکا از دست تروریست ها جانشان را فدا می کنند. در "قانون شجاعت"، نقش اول را یگان ویژه ی نیروی دریایی آمریکا بازی می کنند و از این لحاظ صحنه های زد و خورد فیلم بسیار واقعی و بی نقص است. موسیقی متن فیلم را هم Nathan Furst آهنگساز 34 ساله ی کم تر شناخته شده، ساخته است.
  • بررسی موسیقی متن فیلم پیانیستپیانیست محصول چهار کشور لهستان، آلمان، فرانسه و بریتانیا است و در آن آدریان برودی در نقش اشپیلمن بازی تحسین‌برانگیزی ارائه می‌کند، بازیگری که واقعا سزاوار دریافت جایزه اسکار برای ایفای این نقش اسکار بوده است. در سپتامبر ۱۹۳۹ نیروهای آلمان نازی به لهستان حمله کرده و این کشور را اشغال می‌کنند. اشپیلمن در این زمان سرگرم اجرای قطعاتی از فردریک شوپن، آهنگساز بزرگ لهستانی در رادیو ورشو است. خانواده اشپیلمن به همراه یهودی‌های دیگر به گتو کراکو فرستاده شده و در آنجا مورد شکنجه، آزار و تحقیر افسران
    • Like
    • 0
    باراباس (تاریخ 12 اسفند 1392 14:25)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    ممنون داش محمدرضا استفاده کردیم rose smile-09 smile-08
    • Like
    • 0
    Keisan (تاریخ 12 اسفند 1392 17:55)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    این نقد بی نظیر بود، چقدر ظریف.
    کاش ما هم اینقدر مسلط بودیم که میتونستیم اینجوری نقد کنیم.
    • Like
    • 0
    Muse (تاریخ 12 اسفند 1392 21:46)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    نقد ، جالب و عالی...
    در مورد موسیقی (نظر شخصی) ، بعضی ترک ها اصلا جذابیتی ندارن.بعضی هاشون ، حوصله سر بر و بی معنی...
    هر چند ، از یکی دو تا، خوشم میاد...
    ترک Gravity مورد علاقمه...

    ممنونم.

    سلام...
    • Like
    • 0
    m.binesh (تاریخ 13 اسفند 1392 14:00)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    هرچند که فکر میکردم موسیقی متن فیلم "کتاب دزد" اسکار امسال رو ازان خودش بکنه ولی قلبا از اینکه دیدم جاذبه تونست این افتخار رو کسب کنه خوشحالم.
    این نقد هم بسیار زیبا و رسا نوشته شده بود و بدرستی احساسات و داستان آهنگ هارو بیان میکرد.
    البته نباید فراموش کنیم که این سبک از موسیقی ها کمتر مورد استفاده قرار گرفته و حتی کمتر مورد علاقه بودند ولی پرایس موفق شد تا هارمونی زیبایی رو در کنار تصویربرداری فوق العاده زیبای این فیلم بسازه که به خوبی همدیگرو کامل میکنند.
    به شخصه خودم وقتی که فیلم رو میدیدم بعضی اوقات اصلا متوجه یه ملودی خارجی نمی شدم و این حس به من دست میداد که ملودی هم جزوی از اتفاقات داخل فیلمه!

    با سپاس فراوان
    • Like
    • 0
    roozegar (تاریخ 15 اسفند 1392 17:11)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    نقد بي نظيري بود...
    نه آهنگ از فيلم سر تره نه فيلم از آهنگ برتره....هردو براي هم آفريده شدن....مثل يه زوج که همه جوره همديگرو درک مي کنند..... پرايس کارش عميق و عجيب و غم آلود و لذت بخش بود....
    • Like
    • 0
    mashreghi (تاریخ 20 اردیبهشت 1393 06:45)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    واقعا زیبا بود ...ممنون
    • Like
    • 0
    mostafa eslami (تاریخ 3 بهمن 1393 14:34)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    The Crimson Rivers
    Bruno Coulais
    That's Great
    • Like
    • 0
    مرزیه (تاریخ 4 آذر 1394 23:19)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    عالی smile-29
    • Like
    • 0
    FARZAD00253 (تاریخ 30 اردیبهشت 1395 07:04)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    لایک ازتصاویرش خوشم اومد
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
انتقال به اول صفحه © Copyright © 2009-2014 Meaning Of Music All Rights Reserved.
استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر مستقیم لینک منبع مجاز می باشد!