دسته بندی
دانلودهای برگزیده موسیقی فیلم
دانلودهای برگزیده موسیقی بازی
دانلودهای برگزیده موسیقی انیمیشن
دانلودهای برگزیده موسیقی مستند
دانلودهای برگزیده نت موسیقی
دانلودهای برگزیده ویدئو کلیپ
مزایای اشتراک در ساندترکس
  • دریافت جدیدترین موسیقی فیلم های خارجی
  • دانلود آلبوم ها با لینک مستقیم
  • اطلاع از آخرین اخبار موسیقی فیلم



خرید اشتراک سایت

نگاهی کوتاه به موسیقی متن سریال امام علی (ع) اثر فرهاد فخرالدینی

نگاهی کوتاه به موسیقی متن سریال امام علی (ع) اثر فرهاد فخرالدینی

از قدیم گفته اند هر چیز که از دل برآید،لاجرم بر دل نیز بنشیند.ضرب المثلی که در مورد سریال امام علی(ع) و موسیقی متنش کاملا مصداق دارد.باور و اعتقاد شیعان به امامت علی ابن ابی طالب کار ساختن این سریال را برای داوود میرباقری سخت کرده بود.میرباقری باید از جهتی وجهه تاریخی دوران خلافت امام علی(ع) را در نظر میگرفت و هم باید به وجهه معنوی این شخصیت بزرگ و تأثیر گذار در تاریخ شیعه میپرداخت.داوود میرباقری با جمع آوری تیمی کاملا حرفه ای در زمان خود توانست راه سریالهایی مانند سربداران،بو علی سینا و ... را به درستی بپیماید و آن را در امام علی به نقطه اوج خود برساند.میرباقری با انتخاب فرهاد فخر الدینی به عنوان موسیقی ساز این مجموعه سبک دهه 60 و 70 موسیقی متن ایرانی را به عرش اعلی خود رساند.نتیجه جمع آوری این تیم حرفه ای که به نظر بنده حقیر با عشق تمام این سریال را ساخته اند،ساخته شدن سریالی بود که برای نسل دهه 50 و 60 هنوز هم جذابیت های خاص خود را دارد و پس از سالها که از پخش آن میگذرد پای تماشای آن مینشینند. در دهه 60 و 70 و در دوران پس از انقلاب ما شاهد سبکی متفاوت و در خور توجه در موسیقی متن فیلم و سریال بودیم.سریال هایی مانند سربداران،سلطان و شبان،بو علی سینا و ... هنوز هم نواهای آشنای خود را در بین مردم حفظ کرده اند.

 

فرهاد فخرالدینی (زادهٔ ۱۳۱۶ در تبریز) موسیقی‌دان ایرانی است که به مدت ۱۱ سال رهبر ارکستر ملی ایران بود.پدرش محمدعلی فخرالدینی متخلص به «محزون» ۱۳۶۵-۱۲۷۸، از شعرای آذربایجان بود که نزد مردم آن سرزمین از احترام خاصی برخوردار بود.فخر الدینی در خانواده ای هنری به دنیا آمد و در نزد اساتیدی مانند ابوالحسن صبا شاگردی کرد.کارنامه فخر الدینی پر است از موسیقی های متن معروف و بزرگ مانند: سربداران، بوعلی سینا،روزی روزگاری و کیف انگلیسی که همگی از کارهای ماندگار تاریخ موسیقی این سرزمین خواهند بود.اما الحق و الانصاف موسیقی متن سریال امام علی(ع) در بین کارنامه پربار فرهاد فخرالدینی چیزی دیگر است.هرچند آنطور که باید و شاید در رابطه با موسیقی متن سریال امام علی(ع) صحبت نشده است اما موسیقی متن این سریال به خصوص قطعه " کل صبحا"، از جمله موسیقی هایی است که در ذهن بسیاری از مردم ضبط شده است و این اقبال نصیب هر موسیقی نمیشود.

 

فرهاد فخر الدینی در ساختن موسیقی متن سریال امام علی به خوبی از سازها و نتهای موسیقی استفاده کرده است.به طور مثال در قطعه " تنهایی" استفاده فوق العاده از ساز نی مظلومیت این شخصیت دینی را نشان میدهد.این قطعه که از آن در بخش هایی مختلفی استفاده شده است اوج هنر نمایی فخرالدینی در این سریال میباشد.به نظر من این قطعه و قطعه " کل صبحا" به نوعی به فخرالدینی الهام شده است.او در مورد رمزگشایی از یکی از سروده‌های عبدالقادر مراغه‌ای گفته‌است:"عبدالقادر آهنگی دارد در دو کتاب مقاصدالالحان و جامع‌الالحان که با حروف ابجد نوشته شده و تاکنون شمار زیادی از پژوهشگران خارجی و خودی روی آن کار کرده‌اند ولی هیچ کدامشان موفق نشده‌اند که شعر و آهنگ این قطعه را با هم تطبیق بدهند.توفیق کشف این کار به من رسید که نزدیک ۳۰ سال روی آن کار کرده‌ام.مطالعه این کتابهای قدیمی باعث شد که من قدیمی ترین آهنگ موسیقی ایرانی را هم کشف کنم. و آن آهنگی آهنگی است منسوب به عبدالقادر مراغی که در سریال موسیقی امام علی هم از آن استفاده کردم و آهنگی است صددرصد اصیل و ایرانی" فخرالدینی برای ساخت موسیقی تیتراژ ابتدایی «سریال امام علی»، از سرودهٔ مراغه‌ای بهره برده‌است.

 

اگر در مقام مقایسه بخواهیم بر بیاییم میتوانیم این دو قطعه را با قطعاتی از موسیقی متن فیلم محمد رسول الله ساخته موریس ژار مقایسه کنیم.در ساختن موسیقی های مذهبی و تاریخی به عقیده بنده اعتقاد شخصی میتواند تأثیری بسزا در موسیقی بگذارد.استفاده از سازهایی مانند دف و سازهای سنتی،موسیقی استاندارد و کاملا دلنشین را ساخته اند.کار فرهاد فخر الدینی در موسیقی متن امام علی(ع) به نوعی چکیده ای بود از سالها تجربه،تحقیق و مطالعه این استاد پر آوازه در زمینه موسیقی ایرانی.بدون شک آثار فرهاد فخر الدینی و بویژه موسیقی متن اما علی(ع) سالهای سال در ذهن مردم باقی خواهند ماند و چه چیزی بهتر از این برای استاد فرهاد فخر الدینی.

لینک های دانلود :
گزارش خرابی
بازدید : 12073
تاریخ : 4 اردیبهشت 1393, 18:33
نویسنده: akarempoor
خرید اشتراک سایت

مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
  1. نویسنده: ZIMMER lover Like+ (0) ارسال شده در 4 اردیبهشت 1393 19:23
    ممنون از مقاله!

    --------------------
  2. نویسنده: کلاغک Like+ (0) ارسال شده در 4 اردیبهشت 1393 21:23
    سپاس از مطلبی که گذاشتید ...پایدار باشید
  3. نویسنده: Roozegare Shahzadeh Like+ (0) ارسال شده در 11 اردیبهشت 1393 22:37
    موسیقی مزخرفی داشت
    نمیدونم شاید بعضیا خوششون بیاد
    ام حیف وقت که صرف گوش کردن به اینا بشه

    زنده باد هانس زیمر
  4. نویسنده: Shaterian_omid Like+ (0) ارسال شده در 12 اردیبهشت 1393 15:48
    استاد فخرالدینی از مفاخر موسیقی ایران هستند من کار ایشون رو در سریال کیف انگلیسی و مسافر ری خیلی دوست دارم البته قبول دارم که سبک کاریه ایشون کمی سلیقه ایه سلامت و سعادتمند باشن از شما هم ممنون بابت زحماتتون
  5. نویسنده: akarempoor Like+ (0) ارسال شده در 18 اردیبهشت 1393 20:35
    نقل قول: Roozegare Shahzadeh
    موسیقی مزخرفی داشت
    نمیدونم شاید بعضیا خوششون بیاد
    ام حیف وقت که صرف گوش کردن به اینا بشه

    زنده باد هانس زیمر


    خیلی ببخشید ولی لطفا اگر از موسیقی چیزی سرتون نمیشه نظر ندید.شما هم از همین دست آدمهای تازه به دوران رسیده موسیقی متن هستید که با دوتا آهنگ از هانس زیمر فکر کردید که موسیقی رو فقط شما میشناسید و آهنگ ساز هم فقط هانس زیمر است!

    آثار هانس زیمر به جز موسیقی متن آخرین سامورایی تماما بازاری و کلیشه ای هستن.آقای فخرالدینی هم برای موسیقی متن امام علی تمام تجربه و دانش خودشون رو به کار بردن و شما اولین نفری هستید که میگید موسیقی متن این سریال مزخرف هست!(حداقل من که تا الان از کسی چنین چیزی نشنیده بودم)
  6. نویسنده: matuoo Like+ (1) ارسال شده در 16 خرداد 1393 09:58
    خیلی متأسفم که در مورد عظمت این موسیقی این طور حرف زدید.
  7. نویسنده: pooriah Like+ (0) ارسال شده در 17 خرداد 1393 13:42
    دوستان گلم. هر کدام از این افراد در کار خودشان صاحب سبک و حرفه ای هستند. حق آن است که اگر به موسیقی سنتی ایرانی آشنایی نداریم یا خوشمان نمی آید به اساتید آن اساعه ادب نکنیم. موسیقی ملی ما از آبا و اجدامان به ارث رسیده و باید برایش احترام قائل شویم.
  8. نویسنده: akarempoor Like+ (0) ارسال شده در 5 تیر 1393 14:54
    نقل قول: pasargad
    کسی که دوست داره موسیقی حرفه ای گوش بده و زیاد از موسیقی چیزی نمیدونه و مهمتر ازهمه کارهای موزیسین های بزرگ دنیا رو خوب گوش نداده . هر موسیقی فیلم وکلاسیکی رو که میشنوه فکر میکنه حرفه ایه. اهنگساز های ایرانی چه از لحاظ قدرت آهنگسازی و مهمتر احساس آهنگسازی هیچ موقع نمیتونند با خارجی هایی که در این عرصه هستند رقابت کنند. نمونه آن فرهاد فخرالدینی که موسیقی کیف انگلیسی کاملا برگرفته از موسیقی پدر خوانده ی نینو روتا است.

    والا ما که شباهتی بین این دو موسیقی نمیبینیم حالا شما کجای این این دوتا آلبوم رو میگید شبیه همدیگه هستند من از اون بی اطلاع هستم.اساس و پایه موسیقی و نت نویسی حاصل زحمات دانشمندان ایرانی مانند فارابی است که نت نویسی رو بسط دادند.در ضمن موسیقی بازاری رقابتی مورد بحث بنده نیست.وگرنه همه میدونن که موسیقی رقابتی و بازاری و همینطور فیلمهای این شکلی در دستان هالیوود هست.من ترجیح میدم با موسیقی کشور خودم و کشورهای شرقی مثل هند،چین و ژاپن انس بگیرم تا با موسیقی های غربی و عربی که از فلسفه و عرفان بدور هست و بیشتر روی تکنیک و حس های زود گذر تأکید دارن تا محتوی
  9. نویسنده: sash Like+ (0) ارسال شده در 9 تیر 1393 01:28
    آقای فخرالدینی خیلی کارت درسته
    واقعا برای رمز گشایی اشعار 30 سال زمان صرف کرده
    بابا دمت گرم کا

    --------------------
  10. نویسنده: akarempoor Like+ (0) ارسال شده در 1 مرداد 1393 13:46
    نقل قول: pasargad
    دوست عزیز شما درست گفتید این آلبوم ها شبیه هم نیستند این نظر شخصی من بود اما اینو قبول ندارم که موسیقی غرب از فلسفه و عرفان به دور است . خارج از موسیقی فیلم هیچ موسیقی بالاتر و تاثیر گذار تر از موسیقی موتزارت, شوپن و ... نیست اگه بود طی این سالها اسم اینها محو شده بود و موسیقی فیلم , فیلم های زیادی هستند که موسیقی آنها کاملا عرفانی و فلسفی است مثل مسیر سبز توماس نیومن یا خانه اشباح و آخرین سامورایی هانس زیمر و ... که نمونه های زیاد دیگه ی زیادی هست ولی مهم اینه که فلسفه و عرفان از نظر شما چه معنی داشته باشه.


    بله دقیقا این نظر شخصی شماست.اما همین نظر شخصی شما بازخوردش بین بیننده نظر شما این معنی رو خواهد داد که ایرانی چیزی از موسیقی نمیداند و همه کارهایش کپی کارست.در مورد موسیقی هایی که ذکر فرموردید اثری از فلسفه و عرفا در این موسیقی ها دیده نمیشود به جز چند قطعه محدود مانند Adagio .مواردی که بیان فرمودید تماما از نظر تکنیک مورد مطالعه قرار میگیرند نه فلسفه و عرفان.خط جدا کننده موسیقی شرق و غرب هم در همین جا خلاصه میشود که موسیقی شرق بر عرفان و فلسفه تأکید دارد اما موسیقی غرب بر تکنیک و فرم.شما همین مسئله رو میتونید تو فلسفه شرق و غرب هم ملاحظه کنید و نظرات بزرگان فلسفه رو هم بخونید.به طور مثال فلسفه دکارت یک فلسفه تکنیک محور عاری از رگه های عرفانی اما فلسفه سهروردی فلسفه ای در عین حال تکنیک محور و سرشار از مضامین عرفانی است.همین امر امروز موسیقی این دو جبهه رو تغییر داده و بر اونها تأثیر گذاشته.فلسفه و عرفان هم از نظر من همان مواردی است که دوستان شرقی گفتند و روشنفکران غربی هم بر اون تأکید داشتند(فلسفه شرق یک فلسفه سازنده و فلسفه غرب یک فلسه سست کننده است) همانطور که هانری کربن میگیود: """ او معتقد بود اینان ادامه دهندگان همان حکمت الهی ای هستند که از ایران باستان تا کنون چراغ آن در ایران خاموش نگشته است. از نظر کربن تفکر ایرانی نگهبان و حافظ میراثی است که فراتر از یک نگرش ملی محدود، همچون یک عالم معنوی است که در آن میهمانان و زایرانی که از نقاط دیگر آمده اند مورد پذیرش و پذیرایی قرار گرفته اند.کربن عمیقاً اعتقاد داشت که حکمت ایرانی- اسلامی، حکمتی زوال ناپذیر است و همواره از «استعداد زوال نا پذیر روحیه ایرانی» سخن می گفت.""" پیشنهاد میکنم نظرات هانری کربن رو در این رابطه بخوانید
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C#.D8.AD.D9.84.D9.82.D9.87_.D9.81.D9.84.D8.B3.D9.81.DB.8C_.D9.87.D9.85.D8.B1.D8.A7.D9.87_.D8.A8.D8.A7_.D9.87.D8.A7.D9.86.D8.B1.DB.8C_.DA.A9.D8.B1.D8.A8.D9.86
  11. نویسنده: HSN14124 Like+ (0) ارسال شده در 20 مرداد 1393 11:27
    نقل قول: Roozegare Shahzadeh
    موسیقی مزخرفی داشت
    نمیدونم شاید بعضیا خوششون بیاد
    ام حیف وقت که صرف گوش کردن به اینا بشه

    زنده باد هانس زیمر

    به نظر من برای یه سریال ایرانی و مذهبی،بسیار زیبا و خاطره انگیز بود.نظر خودتو محترمانه بگو. smile-60
  12. نویسنده: magnolia Like+ (0) ارسال شده در 3 شهریور 1393 12:59
    ممنون خیلی باحال بود love
  13. نویسنده: hamed givino Like+ (0) ارسال شده در 19 شهریور 1393 20:57
    واقعا پر از شور واحساس.استاد فخرالدینی ممنون بابت این همه خلق زیبایی wink
  14. نویسنده: hamed31 Like+ (0) ارسال شده در 30 بهمن 1393 07:33
    سلام لطفا موسیقی متن سریال شهریار رو هم بگذارید.ممنون
  15. نویسنده: mmr Like+ (0) ارسال شده در 7 اسفند 1394 01:57
    ممنون خیلی خوب بود
  16. نویسنده: deidara73 Like+ (0) ارسال شده در 25 آبان 1395 00:59
    نقل قول: akarempoor
    نقل قول: Roozegare Shahzadeh
    موسیقی مزخرفی داشت
    نمیدونم شاید بعضیا خوششون بیاد
    ام حیف وقت که صرف گوش کردن به اینا بشه

    زنده باد هانس زیمر


    خیلی ببخشید ولی لطفا اگر از موسیقی چیزی سرتون نمیشه نظر ندید.شما هم از همین دست آدمهای تازه به دوران رسیده موسیقی متن هستید که با دوتا آهنگ از هانس زیمر فکر کردید که موسیقی رو فقط شما میشناسید و آهنگ ساز هم فقط هانس زیمر است!

    آثار هانس زیمر به جز موسیقی متن آخرین سامورایی تماما بازاری و کلیشه ای هستن.آقای فخرالدینی هم برای موسیقی متن امام علی تمام تجربه و دانش خودشون رو به کار بردن و شما اولین نفری هستید که میگید موسیقی متن این سریال مزخرف هست!(حداقل من که تا الان از کسی چنین چیزی نشنیده بودم)


    احسنت شاید بعضیا فکر کنن که میتونن هرجور دلشون بخواد نظر بدن ولی درواقع نظر غیر کارشناسانه هم آبروی آدمو میبره هم اعصاب بقیه رو خراب
  17. نویسنده: ary_ary Like+ (0) ارسال شده در 5 خرداد 1396 13:11
    نقل قول: akarempoor
    نقل قول: Roozegare Shahzadeh
    موسیقی مزخرفی داشت
    نمیدونم شاید بعضیا خوششون بیاد
    ام حیف وقت که صرف گوش کردن به اینا بشه

    زنده باد هانس زیمر


    خیلی ببخشید ولی لطفا اگر از موسیقی چیزی سرتون نمیشه نظر ندید.شما هم از همین دست آدمهای تازه به دوران رسیده موسیقی متن هستید که با دوتا آهنگ از هانس زیمر فکر کردید که موسیقی رو فقط شما میشناسید و آهنگ ساز هم فقط هانس زیمر است!

    آثار هانس زیمر به جز موسیقی متن آخرین سامورایی تماما بازاری و کلیشه ای هستن.آقای فخرالدینی هم برای موسیقی متن امام علی تمام تجربه و دانش خودشون رو به کار بردن و شما اولین نفری هستید که میگید موسیقی متن این سریال مزخرف هست!(حداقل من که تا الان از کسی چنین چیزی نشنیده بودم)


    دوست عزیز شما چطور به این همه موسیقی خوب از زیمر میگین کلیشه‌ای و بازاری؟!!! لطفا نظرات خودتونو بعنوان فکت ننویسید. درضمن توی هنر هانس‌زیمر هم شکی نیست همونطور که توی هنر آقای فخر‌الدینی هم شکی نداریم... درست نیس موسیقی زیمر رو ربط بدین به آدمای تازه به دوران رسیده و چنین حرف هایی...
  18. نویسنده: deidara73 Like+ (1) ارسال شده در 7 تیر 1396 01:53
    این مجموعه ای که تو سایت قرار داده شده کامل نیست
    من کاملترشو نیاز دارم
    مخصوصا یه ترک که به طور مشهود و واضح تو فیلم در قسمت نهم از دقیقه 19 پخش میشه و عثمان بالای منبر مشغول توبست
    یه ترک پخش میشه که فوق العادست ولی نمیتونم پیداش کنم
    راهی نیست؟؟؟
    حاضرم هزینه هم بپردازم
    sasafavi73@gmail.com
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
پست ویژه
عنوان پست ویژه
توضیحات تبلیغ شما در این مکان
قیمت : xxxx تومان ارسال رایگان درب منزل برای سفارش کلیک کنید!
خرید اشتراک سایت