موضوعات سایت
موسیقی فیلم1326 کارل دیویس2 مایکل کامن6 آدام تیلور2 فیلم های خارجی1306 فرانتس واکسمن2 لالو شیفرین6 کلاوس دولدینگر0 آنه دادلی1 دیوید شایر0 اولافور آرنالدز0 رای کودر0 Angelo Badalamenti0 الکساندر دسپلات13 آلان سیلوستری12 George Fenton3 Andy Garfield 1 Andrea Morricone0 Abel Korzeniowski8 Alan Menken5 Alejandro Amenabar0 Alfred Newman0 Alberto Iglesias3 Brian Eno0 Alex North0 John Ottman4 Carter Burwell10 Dimitri Tiomkin0 Graeme Revell 3 Trevor Rabin2 Trevor Jones3 Mychael Danna6 Atli Orvarsson1 Randy Edelman 0 David Buckley0 Joseph LoDuca3 Ilan Eshkeri2 Christophe Beck2 Randy Newman1 Antonio Pinto1 جو هیسایشی0 Basil Poledouris4 Roque Banos1 Joseph Trapanese1 David Sardy0 Fernando Velasquez1 Alex Heffes1 برایان تایلر33 لورن بالفه7 مکس ریختر6 Bernard Herrmann11 Bill Conti1 Burt Bacharach0 Bruno Coulias0 Brad Fiedel2 Christopher Gunning1 کلینت منسل24 Clint Eastwood1 کریگ آرمسترانگ2 چارلی کلوزر0 Choi Man-shik0 Christian Bruhn1 Charlie Chaplin0 Carlo Siliotto0 کریستوفر یانگ3 Cliff Martinez4 داریو ماریانلی5 Danny Elfman8 Detlef Friedrich Petersen1 Evanthia Reboutsika1 النی کاریندرو9 انیو موریکونه33 Edward Shearmur0 Eric Serra1 Eric Clapton0 Elmer Bernstein6 Elia Cmiral0 Francis Lai1 گوستاوو سانتائولالا2 Gabriel Yared2 Giorgio Moroder0 هاوارد شور20 هانس زیمر94 Henry Mancini1 Harry Gregson-Williams4 Henry Jackman4 جیمز هورنر22 Javier Navarrete3 Jerry Goldsmith27 جان ویلیامز28 جان دبنی5 Jan A.P. Kaczmarek2 John Barry5 جیمز نیوتون هوارد28 John Powell5 John Carpenter2 Jonny Greenwood0 John Murphy1 Jon Brion0 کلاوس بادلت3 Kenji Kawai0 Lasse Dahlberg1 Lisa Gerrard0 لوکاس ویدال1 مارکو بلترامی6 میکیس تئودوراکیس4 موریس ژار7 Michael Nyman2 Mark Isham4 Marc Streitenfeld1 مایکل جیاکینو7 Miklos Rozsa4 Max Steiner3 Marcelo Zarvos3 Mark Mancina1 Nino Rota8 Nicola Piovani0 Peter Gabriel1 Philip Glass5 Pino Donaggio1 Rachel Portman4 رامین جوادی15 Patrick Doyle2 Patrick Gowers1 Richard Wagner1 Rob Lane0 Steve Jablonsky9 توماس نیومن12 Tyler Bates4 Vangelis6 Vladimir Cosma1 Yann Tiersen3 Zbigniew Preisner10 Other Artists562 Jesper Kyd4 Various Artist91 Victor Young0 فیلم های ایرانی7 Ali Samadpour0 Hossein Alizadeh0 Amir Tavassoli1 Farhad Fakhroddiny0 Babak Bayat0 Farhad Fakhreddini0 Fereydoun Shahbazian1 Majid Entezami1 M-Reza-Aligholi2 Other irArtists2 سایر ژانرها2 موسیقی سریال16 اطلاعیه ها و اخبار3 موسیقی بدون کلام97 Armik0 Alihan Samedov0 Joël Fajerman0 Amethystium 0 Brian Crain0 Behzad Aghabeigi0 Markus Schulz0 Mike Oldfield0 موسیقی درمانی1 Arnd Stein1 Cusco1 Bijan Mortazavi0 Buddha-Bar16 Chris Spheeris1 Francis Goya1 Fariborz Lachini0 George Skaroulis0 James Last0 Jean Michel Jarre1 Karunesh0 Kitaro2 Koto0 Mehdi3 Mythos2 nasser-cheshmazar0 Nicos0 Norbert Krueler0 Ottmar Liebert1 Omar Akram0 Paul Mauriat0 Richard Clayderman0 Shahin & Sepehr0 Tangerine Dream0 The Piano Guys2 Yanni3 Others10 Various Artists22 موسیقی کلاسیک21 Antonio Vivaldi1 Astor Piazzolla0 Arvo Part1 Pyotr Ilyich Tchaikovsky2 Itzhak Perlman1 Wolfgang Amadeus Mozart3 V-Artists4 نت موسیقی35 Special, Exclusive1 موسیقی بازی170 Normand Corbeil1 Bill Brown1 Daniel Licht1 Shusaku Uchiyama0 موسیقی مستند67 Armand Amar1 David Mitcham0 پیشنهادی0 موسیقی انیمیشن49 Daniel Scott 0 موسیقی کلاسیک0 Box Set0 symphony0 Beethoven0 مطالب مجله سایت1 نقد و بررسی31 اخبار موسیقی فیلم0 ویدئو کلیپ ها4 موسیقی الکترونیک8 VIP4 فول آلبوم2 موسیقی سنتی0 جواد معروفی0 موسیقی تریلر23 Two Steps From Hell0
مشترک سايت شويد!

    ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد. در صفحه باز شده کد امنيتي را وارد، و پس از تکمیل درخواست بر روي لينک فرستاده شده به ايميل خود کليک نماييد :

آیا از سرعت دانلود فایلها از سرور سایت راضی هستید؟
 
» » موسیقی فیلم پاریس تگزاس، طنين اندوهناک گيتار

خرید اشتراک سایت

1

موسیقی فیلم پاریس تگزاس، طنين اندوهناک گيتار


موسیقی فیلم پاریس تگزاس، طنين اندوهناک گيتار

پاريس تگزاس (1984) محصول همکاری ويم وندرس، فيلمساز آلمانی، و سم شپارد، فيلمنامه‌نويس و نمايشنامه‌نويس برجسته‌ی آمريکايی، است. کسی که در سال 2004 نيز فيلمنامه‌ی فيلم جاده‌ای پساوسترن "نيا در نزن" (Don’t come Knocking) را برای وندرس نوشت و نقش اصلی را در آن به عهده گرفت.

وندرس فارغ‌التحصيل مدرسه‌ی فيلم و تلويزيون مونيخ و از مهم‌ترين و تأثيرگذارترين فيلمسازان سينمای آلمان است که در دهه‌ی هفتاد به همراه 14 سينماگرآلمانی از جمله رينر ورنر فاسبيندر، الکساندر کلوگه، و ورنر هرزوگ پايه‌های سينمای نوين آلمان (New German Cinema) را بنا نهاده است. او شيفته‌ی سينمای کلاسيک آمريکا، موسيقی سنتی و فولکلوريک آمريکايی، و به طور کلی مجذوب سرزمين و فرهنگ آمريکاست و اين عشق و شيفتگی را در بسياری از فيلم‌های خود نشان داده و به فيلمسازان و موسيقی‌دانان بزرگ آمريکايی ادای احترام کرده است.

وندرس در 1977 فيلم دوست آمريکايی را ساخت و با آن مورد توجه فرانسيس فورد کاپولا قرار گرفت. در 1978 به دعوت کاپولا به آمريکا رفت و فيلم نوآر مدرن همت (Hammet) را برای کمپانی زوئتروپ (Zoetrop) کاپولا ساخت. در 1982 فيلم وضعيت چيزهاThe State of Things را ساخت که برنده‌ی شير طلايی فستيوال ونيز شد. در همان سال نمايشنامه‌ی Uber Die Dorfer نوشته‌ی پيتر هانتکه را در آمريکا به روی صحنه برد. و در 1984 فيلم پاريس تگزاس را ساخت که برنده‌ی نخل طلای فستيوال کن شد.

وندرس علاوه بر فيلم‌های داستانی، فيلم‌های مستند درخشانی نيز ساخته است. از جمله مستند بونا ويستا سوشال کلاب (Buena Vista Social Club) که درباره‌ی اجرای زنده‌ی يک گروه موسيقی جاز کوبايی پس از سال‌ها ممنوعيت در رژيم کاسترو بود. همين‌طور مستند روح يک مرد (The Soul of A Man) درباره‌ی بلايند ويلی جانسن Blind Willie Johnson نوازنده و خواننده‌ی بزرگ بلوز در مجموعه‌ی مستند هفت‌گانه‌ی مارتين اسکورسيزی درباره‌ی موسيقی بلوز.

 

موسیقی فیلم پاریس تگزاس، طنين اندوهناک گيتار

  

پاريس تگزاس فيلمی شاعرانه و زيباست و بيانگر عشق وندرس به چشم‌اندازهای طبيعی سرزمين آمريکا و نوستالژی او نسبت به فيلم‌های کلاسيک وسترن و جاده‌ای است. فيلمی که درک وندرس آلمانی و شناخت او را از آمريکا نشان می‌دهد.

شخصيت اصلی آن مردی است به نام تراويس با بازی هری دين استنتن Harry Dean Stanton که در بيابان‌های خشک و سوزان تگزاس سرگردان است و از فرط تشنگی در حال هلاک شدن. تا اينکه خود را به پمپ بنزين نسبتاً متروکه‌ای می‌رساند و در آنجا از هوش می‌رود. پزشکی آلمانی شماره‌ی تلفن برادرش را در جيب او پيدا می‌کند و به او زنگ می‌زند. والت برادر تراويس که 4 سال است او را نديده و از او خبر ندارد، سراسيمه برای ديدنش به تگزاس می‌رود و او را با خود به لس‌آنجلس می‌برد. جايی که والت با همسرش و پسر هفت‌ساله‌ی تراويس به نام هانتر زندگی می‌کند. در واقع او پس از جدايی تراويس از همسرش، وظيفه‌ی سرپرستی از پسر او را به عهده گرفت. تراويس شخصيت بسيار کم‌حرفی است. وندرس ترجيح می‌دهد چهره‌ها بيانگر عواطف و احساسات درونی آدم‌ها باشد تا کلام و ديالوگ. از سوی ديگر پاريس تگزاس اصلاً درباره‌ی فاصله و شکاف بين آدم‌ها و فقدان رابطه است. در طول راه نيز ديالوگ بين دو برادر اندک است. تراويس با ديدن پسرش خوشحال می‌شود اما صحنه‌ی ملاقات آنها نيز در سکوت برگزار می‌شود. اما تراويس سرانجام به حرف می‌آيد و به او می‌گويد که قصد دارد به جست‌وجوی مادرش برود و او را پيدا کند. پسر نيز در اين سفر و جست‌وجو با او همراه می‌شود. آنها به بوستون می‌روند و تراويس همسرش جين را در تماشاخانه‌ای که محل کار زنان خودفروش است پيدا می‌کند.

پاريس تگزاس در واقع نقطه‌ی تلاقی سينمای هنری اروپا و سينمای کلاسيک آمريکاست. حتی نام فيلم نيز بر اين امر گواهی می‌دهد. تأثير وندرس از سينمای وسترن و فيلم‌های جاده‌ای آمريکايی در اين فيلم کاملاً آشکار است. داستان آن حتی فيلم جويندگان جان فورد را به ياد می‌آورد که در آن جان وين به دنبال دختر جوانی که به دست سرخ‌پوست‌ها افتاده بود تمام بيابان‌های اروپا را زير پا گذاشت.

موسيقی پاريس تگزاس نيز با الهام از موسيقی فيلم‌های وسترن و جاده‌ای ساخته شده است. آهنگساز آن رای کودر يکی از مهم‌ترين نوازندگان گيتار آمريکايی است که در گروه Captain Beefheart’s Magic گيتار می‌زد و با هنرمندان بزرگی چون جانی لی هوکر، ون موريسن، اريک کلاپتن، علی فارکاتوره، و گروه رولينگ استونز همکاری داشته است.
رای تحت تأثير موسيقی بلوز، کانتری، و به طور کلی موسیقی سنتی آمریکا (American Roots Music) است و نقش مهمی در شناسايی و تثبيت ژانری به نام موسيقی ملل (World Music) داشته است. شهرت او در نواختن اسلايد گيتار (Slide Guitar) است، سبکی در نواختن گيتار که طنين و ويبراسيون خاصی دارد و آن را در موسيقی فيلم پاريس تگزاس هم می‌شنويم.

موسیقی فیلم پاریس تگزاس، طنين اندوهناک گيتار

 

 رای کودر

 

رای کودر Ry Cooder بيشتر زندگی خود را وقف موسيقی جاز، بلوز، کانتری، فولکلوريک، هاوايی، گاسپل، کاليپسو (Calypso)، رگ تايم، و وودويل کرده و در عين حال برای بيش از 20 فيلم موسيقی ساخته است. او همچنين در فيلم مشهور نمايش (Performance) با بازی ميک جگر نيز گيتار زده است. کودر علاوه بر موسيقی پاريس تگزاس، موسيقی فيلم پايان خشونت (The End of the Violence) را نيز برای وندرس ساخته و در ساختن موسيقی بيشتر فيلم‌های او نظارت داشته و يا به عنوان نوازنده‌ی گيتار همکاری کرده و در فيلم دور و چنين نزديک او در کنار U2، نيک کيو Nick Cave، و لو ريد (Lou Reed) ظاهر شده است.

 

موسيقی فيلم پاريس تگزاس بيشتر مديون موسيقی بلايند ويلی جانسن، خواننده و نوازنده‌ی برجسته‌ی موسيقی بلوز است. کودر تم و ملودی اصلی آن را از يکی از ترانه‌های ويلی جانسن با عنوان Dark Was the Night گرفته که به اعتقاد کودر يکی از معنوی‌ترين و بااحساس‌ترين قطعات موسيقی آمريکايی است.

رای کودر بيشتر قطعات موسيقی فيلم پاريس تگزاس را با گيتار اکوستيک نواخته است. جز در مواردی کوتاه که از گيتار برقی و مندولين استفاده کرده است.

هماهنگی موسيقی با فضای فيلم و سبک بصری آن فوق‌العاده است. رابی مولر، فيلمبردار غالب آثار وندرس، تصاوير کريستالی و آنامورفيک درخشانی از دشت‌های فراخ و خشک غرب آمريکا گرفته است. تصاويری که با الهام از فضاهای فيلم‌های وسترن، بر تنهايی و آسيب‌پذيری شخصيت اصلی فيلم در دل دشت‌های باز و پهناور و در جدال با طبيعت بی‌رحم تأکيد می‌کند. طنين گيتار رای کودر اين فضاها را برجسته‌تر کرده و بيننده را در تنهايی تراويس و اندوه او سهيم می‌کند. تراويس ديوانه‌ی عشق است و اسير تنهايی. سام شپارد و ويم وندرس، تراويس را به گره‌گشايی می‌رسانند بدون اينکه او را از بحران وجودی‌ای که او را دربرگرفته جدا سازند. موسيقی کودر افسردگی و نااميدی تراويس را به بهترين شکل منتقل می‌کند.

A Cancion Mixteca ترانه‌ای است مکزيکی که در فيلم با صدای هری دين استنتن بازيگر نقش تراويس می‌شنويم. ترانه‌ای که ترکيبی از موسيقی بلوز و اسپانيايی است. ضربه‌های گيتار کودر و سبک نواختن او، ويکتور خارا، خواننده و گيتارنواز بزرگ شيليايی، را به ياد می‌آورد.

پاريس تگزاس فيلمی است در باره‌ی حسرت و پشيمانی، در باره‌ی ازخودبيگانگی و تنهايی و در باره‌ی عشق و گسست رابطه و تلاش برای پيوند دوباره. تراويس، شخصيت اصلی فيلم موجودی خاموش و کم‌حرف است. استراتژی فيلم بر مبنای سکوت طولانی و اسرارآميز او بنا شده. او موجودی است که به وسيله‌ی ذات خودويرانگرش نفرين شده است و احساس می‌کند شايسته‌ی رؤياهايی که تصور می‌کند نيست.

تراويس با انتخاب تنهايی و انزوا در واقع عشق‌اش را به همسر و فرزندش ثابت می‌کند. در فيلم کمتر حرف زدن او را می‌بينيم. يکی از سکانس‌هايی که در آن تراويس مونولوگی طولانی دارد، سکانس رويارويی او با همسرش در تماشاخانه است. اين مونولوگ حکايت از شکست تراويس در عشق و رابطه‌ی گسسته‌ی او با همسرش جين و رشد پارانويای درونی او و در نهايت انزوا و تنهايی‌اش دارد. اين مونولوگ، چهارچوب مناسبی را برای گيتار رای کودر فراهم می‌کند تا قطعه‌ای پراحساس و برانگيزاننده در همراهی با کلام تراويس بسازد.

موسيقی پاريس تگزاس وارياسيون‌های کوتاه و متنوعی است که بر روی يک تم ساخته شده و از اين نظر شبيه کار باب ديلن در موسيقی فيلم پت گارت و بيلی دکيد است. موسيقی‌ای که رای کودر با الهام از موسيقی دلتا بلوز ساخته، به خوبی بيانگر فضای خالی دشت‌های فراخ آمريکا و صحراهای خشک و سوزان تگزاس با لاشخورهای درنده، مارهای سمی و خطرناک، و کاکتوس‌های وحشی است. 

ناله‌ی گيتار رای کودر  حکايت از درد و پريشانی تراويس و سفر طولانی و معنوی او برای ترميم گذشته‌ی تلخ و اندوه‌بارش دارد.

 

منبع: رادیو زمانه



vip logo
کلمه عبور: www.soundtracks.ir
خرید اشتراک سایت

مطالب مرتبط:

    • Like
    • 0
    مرزیه (تاریخ 8 آبان 1394 18:50)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    ممنون بابت متن
خرید اشتراک سایت

پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
انتقال به اول صفحه © Copyright © 2009-2014 Meaning Of Music All Rights Reserved.
استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر مستقیم لینک منبع مجاز می باشد!
خرید اشتراک سایت