موضوعات سایت
موسیقی فیلم1005 +1 کارل دیویس0 مایکل کامن6 فیلم های خارجی996 +1 فرانتس واکسمن2 لالو شیفرین6 کلاوس دولدینگر0 آنه دادلی1 دیوید شایر0 اولافور آرنالدز0 رای کودر0 Angelo Badalamenti0 الکساندر دسپلات8 آلان سیلوستری3 George Fenton3 Andy Garfield 0 Andrea Morricone0 Abel Korzeniowski4 Alan Menken3 Alejandro Amenabar0 Alfred Newman0 Alberto Iglesias2 Brian Eno0 Alex North0 John Ottman4 Carter Burwell8 Dimitri Tiomkin0 Graeme Revell 1 Trevor Rabin0 Trevor Jones2 Mychael Danna4 Atli Orvarsson1 Randy Edelman 0 David Buckley0 Joseph LoDuca0 Ilan Eshkeri1 Christophe Beck1 Randy Newman1 Antonio Pinto0 جو هیسایشی0 Basil Poledouris4 Roque Banos1 Joseph Trapanese1 David Sardy0 Fernando Velasquez0 Alex Heffes1 برایان تایلر10 لورن بالفه7 مکس ریختر6 Bernard Herrmann10 Bill Conti1 Burt Bacharach0 Bruno Coulias0 Brad Fiedel1 Christopher Gunning0 کلینت منسل6 Clint Eastwood0 کریگ آرمسترانگ1 چارلی کلوزر0 Choi Man-shik0 Christian Bruhn0 Charlie Chaplin0 Carlo Siliotto0 کریستوفر یانگ2 Cliff Martinez3 داریو ماریانلی5 Danny Elfman6 Detlef Friedrich Petersen0 Evanthia Reboutsika1 النی کاریندرو9 انیو موریکونه21 Edward Shearmur0 Eric Serra1 Eric Clapton0 Elmer Bernstein6 Elia Cmiral0 Francis Lai1 گوستاوو سانتائولالا1 Gabriel Yared2 Giorgio Moroder0 هاوارد شور2 هانس زیمر33 Henry Mancini1 Harry Gregson-Williams4 Henry Jackman3 جیمز هورنر15 Javier Navarrete0 Jerry Goldsmith23 +1 جان ویلیامز25 جان دبنی2 Jan A.P. Kaczmarek0 John Barry2 جیمز نیوتون هوارد24 John Powell0 John Carpenter2 Jonny Greenwood0 John Murphy1 Jon Brion0 کلاوس بادلت1 Kenji Kawai0 Lasse Dahlberg0 Lisa Gerrard0 لوکاس ویدال1 مارکو بلترامی5 میکیس تئودوراکیس0 موریس ژار4 Michael Nyman1 Mark Isham4 Marc Streitenfeld0 مایکل جیاکینو7 Miklos Rozsa4 Max Steiner2 Marcelo Zarvos3 Mark Mancina1 Nino Rota7 Nicola Piovani0 Peter Gabriel0 Philip Glass4 Pino Donaggio1 Rachel Portman4 رامین جوادی12 Patrick Doyle2 Patrick Gowers1 Richard Wagner1 Rob Lane0 Steve Jablonsky1 توماس نیومن10 Tyler Bates4 Vangelis0 Vladimir Cosma1 Yann Tiersen2 Zbigniew Preisner7 Other Artists526 Jesper Kyd4 Various Artist77 Victor Young0 فیلم های ایرانی1 Ali Samadpour0 Hossein Alizadeh0 Amir Tavassoli0 Farhad Fakhroddiny0 Babak Bayat0 Farhad Fakhreddini0 Fereydoun Shahbazian0 Majid Entezami1 M-Reza-Aligholi0 Other irArtists0 سایر ژانرها2 موسیقی سریال16 اطلاعیه ها و اخبار3 موسیقی بدون کلام37 Armik0 Alihan Samedov0 Joël Fajerman0 Amethystium 0 Brian Crain0 Behzad Aghabeigi0 Markus Schulz0 Mike Oldfield0 موسیقی درمانی0 Arnd Stein0 Cusco1 Bijan Mortazavi0 Buddha-Bar0 Chris Spheeris0 Francis Goya0 Fariborz Lachini0 George Skaroulis0 James Last0 Jean Michel Jarre1 Karunesh0 Kitaro0 Koto0 Mehdi0 Mythos0 nasser-cheshmazar0 Nicos0 Norbert Krueler0 Ottmar Liebert0 Omar Akram0 Paul Mauriat0 Richard Clayderman0 Shahin & Sepehr0 Tangerine Dream0 The Piano Guys0 Yanni2 Others1 Various Artists2 موسیقی کلاسیک13 Antonio Vivaldi1 Astor Piazzolla0 Arvo Part0 Pyotr Ilyich Tchaikovsky2 Itzhak Perlman0 Wolfgang Amadeus Mozart2 V-Artists0 نت موسیقی0 Special, Exclusive0 موسیقی بازی143 Normand Corbeil1 Bill Brown1 Daniel Licht1 Shusaku Uchiyama0 موسیقی مستند66 Armand Amar0 David Mitcham0 پیشنهادی0 موسیقی انیمیشن47 Daniel Scott 0 موسیقی کلاسیک0 Box Set0 symphony0 Beethoven0 مطالب مجله سایت1 نقد و بررسی31 اخبار موسیقی فیلم0 ویدئو کلیپ ها3 موسیقی الکترونیک8 VIP4 فول آلبوم2 موسیقی سنتی0 جواد معروفی0 موسیقی تریلر13 Two Steps From Hell0
مشترک سايت شويد!

    ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد. در صفحه باز شده کد امنيتي را وارد، و پس از تکمیل درخواست بر روي لينک فرستاده شده به ايميل خود کليک نماييد :

آیا از سرعت دانلود فایلها از سرور سایت راضی هستید؟
 
» » درباره موسیقی" آواز گنجشک ها"، اثر حسین علیزاده

خرید اشتراک سایت

3

درباره موسیقی" آواز گنجشک ها"، اثر حسین علیزاده


درباره موسیقی
از کنار نام حسین علیزاده تحت هیچ شرایطی نمی توان به آسانی گذشت؛ آهنگسازی که در طول بیش از سه دهه فعالیت مداوم موسیقایی همواره به دنبال دستیابی و خلق فضاهای جدید و متفاوت بوده است و استمرار او در پیدا کردن صداهای نو در کنار تلاشش برای استفاده از رنگ آمیزی صدایی متفاوت در دوره های مختلف زندگی هنری اش همه و همه نشان از ذهن پویا و خلاقی دارند که در اواسط دهه 50 فعالیت موسیقایی اش را آغاز کرد و از همان ابتدای امر خود را به عنوان یکی از متفاوت ترین و آوانگارد ترین موزیسین های ایرانی به جامعه موسیقایی ایران شناساند؛ موزیسینی که هم اکنون در سومین دهه از فعالیت هنری اش، همچنان آوانگاردتر از دیگر موزیسین های ایرانی به نظر می رسد.

علیزاده از اوایل دهه 70 (البته اگر نمونه یی مانند چوپانان کویر را در نظر نیاوریم)، موسیقی نویسی برای فیلم را نیز در کنار دیگر فعالیت های هنری اش به طور جدی آغاز کرد و در این زمینه نیز متفاوت بودن ذاتی خود را دوباره به رخ دیگران کشید. در دورانی که پدیده موسیقی فیلم نزد بسیاری از آهنگسازان شناخته شده در آن دوران، تبدیل شده بود به مجموعه یی از ملودی های عامه پسند و پیش پاافتاده و تکرارهای به شدت افراطی این ملودی ها در طول کل مدت فیلم، علیزاده در خلق فضاهای جدید و بازی با فیگورهای ریتمیک و ملودیک به شیوه یی بسیار استادانه عمل کرد تا جایی که شاید پدیده ساخت موسیقی فیلم در ایران را تا حد زیادی دستخوش تغییر نوع دید و شیوه برخورد تماتیک کرد.

آواز گنجشک ها یکی از آخرین فعالیت های هنری علیزاده در زمینه موسیقی فیلم به حساب می آید و این بار هم شاهد دغدغه های همیشگی علیزاده در شیوه بیان، لحن و تصویرپردازی های موزیکالی هستیم که از زمان ساخت موسیقی برای فیلم گبه یکی از ویژگی های دائمی آثار این آهنگساز جسور و خلاق بوده اند.

علیزاده در این کار نیز به استفاده آزادانه از سازهایی با پیشینه فرهنگی متفاوت روی آورده است و پدیده موسیقی تلفیقی را البته نه تنها در رنگ آمیزی و ارکستراسیون که در تفکر آهنگسازی خود تجربه می کند به گونه یی که شنونده نمی تواند گونه یی را از گونه دیگر جدا سازد و به نوعی ویژگی های متفاوت اجرایی به کار گرفته شده در موسیقی علیزاده به شیوه یی استادانه و با چیره دستی فراوان در یکدیگر تنیده شده و تار و پود موسیقی اش را می سازند. شاید بتوان نوع برخورد و رویکرد علیزاده به مقوله موسیقی فیلم را به دیدگاه های دیگر آهنگساز موفق در این زمینه، یعنی احمد پژمان نزدیک دانست. موسیقی علیزاده نیز مانند آثار پژمان، کمترین گرایش را به سمت تفکر ملودیک دارند و بیش از آنکه استقلال هویتی موسیقایی شان مهم باشد، در خدمت تصویر و فیلم هستند به گونه یی که شاید در نمونه هایی از کارهای پژمان بیننده فیلم، اصولاً موسیقی فیلم را نشنیده باشد که این مطلب، البته در مورد علیزاده کمتر صدق می کند. در واقع علیزاده می داند چطور از موسیقی اش در جهت خدمت به فیلم به شیوه یی استفاده کند که هم هویت موسیقایی اش حفظ شود و هم تصویر و روند فیلم را تحت تاثیر خود قرار ندهد. (پدیده یی که در بسیاری از فیلم های ساخته شده در دهه 60 و حتی اوایل دهه 70 به گونه یی آزاردهنده دستمایه کار بسیاری از آهنگسازان معروف در این زمینه شده بود.) یکی دیگر از تفاوت های این دو آهنگساز موفق شاید تنها آنجایی باشد که علیزاده برعکس پژمان به استفاده از سازهای آکوستیک علاقه بیشتری نشان می دهد و به همان اندازه که پژمان در استفاده از صداهای از قبل ساخته شده و به کارگیری موسیقی دیجیتالی برای خلق موسیقی تصویری اش بهره می برد، علیزاده همان شیوه برخورد و رویکرد ویژه را با استفاده از سازهای آکوستیک و با کمترین توجه به صداسازی های دیجیتالی در ساخت آثارش به کار می بندد و در این زمینه او نیز مانند احمد پژمان بسیار موفق عمل می کند.

یکی از نشانه های پختگی علیزاده در این اثر نسبت به تلاش های قبلی اش در زمینه موسیقی فیلم، در استفاده منطقی او از سازهای ضربی به چشم می خورد که این بار به شیوه یی بسیار حساب شده مورد استفاده قرار گرفته بودند و با اینکه دغدغه های همیشگی علیزاده در استفاده از ریتم های لنگ و ضدضرب های حساب شده در این اثر نیز کاملاً واضح است، سازهای ضربی در جای خود بسیار منطقی و بجا مورد استفاده قرار گرفته بودند.

حسین علیزاده

یکی دیگر از ویژگی های مهم آخرین اثر علیزاده، پختگی بی چون و چرایی ا ست که او در زمینه ملودی نویسی به دست آورده است. (گرایش افراطی به ملودیسم با ملودی نوشتن متفاوت است.) در واقع علیزاده برخلاف بسیاری از دیگر همکارانش در زمینه موسیقی فیلم از ملودی کمترین استفاده ممکن را می برد و نشان می دهد می توان با تکیه بر کمترین المان های ملودیک و تماتیک، بیشترین امکان را در خلق موسیقی برای همراهی با تصویر به دست آورد؛ به گونه یی می توان گرایش علیزاده به سمت ملودیسم را به نوعی گرایش مینی مال نزدیک دانست (که البته اساساً با فلسفه موسیقی مینی مالیستی غربی تفاوت های ماهوی و بنیادی دارد) و دقیقاً همین جاست که تفاوت شیوه برخورد آهنگسازی چون علیزاده با بسیاری از آهنگسازان دیگر که گرایشی افراطی به سمت استفاده از ملودی های عامه پسند و پیش پاافتاده دارند، مشخص می شود. شاید گرایش به سمت ملودی نویسی در موسیقی این فیلم را بتوان در تیتراژ آغازین و پایانی بیشتر از دیگر قسمت های فیلم حس کرد؛ به ویژه موسیقی بی نظیری که علیزاده برای سکانس پایانی فیلم نوشته و وصل صحنه هایی که از پی یکدیگر می آیند تا بیننده را به سمت رقص شترمرغ در صحنه پایانی فیلم رهنمون سازد و برای بسیاری از دانشجویان و علاقه مندان به آهنگسازی بتواند یک نمونه موفق در تاریخ موسیقی فیلم در ایران به حساب آید. در واقع علیزاده می داند کجا از قدرت بی نظیر و مثال زدنی اش در ملودی نویسی استفاده کند و چطور بیننده فیلم را به شنونده موسیقی اش بدل کند.

نویسنده: امیر ملک پور

خرید اشتراک سایت

مطالب مرتبط:

  • نگاهی کوتاه به موسیقی متن سریال امام علی (ع) اثر فرهاد فخرالدینیاز قدیم گفته اند هر چیز که از دل برآید،لاجرم بر دل نیز بنشیند.ضرب المثلی که در مورد سریال امام علی(ع) و موسیقی متنش کاملا مصداق دارد.باور و اعتقاد شیعان به امامت علی ابن ابی طالب کار ساختن این سریال را برای داوود میرباقری سخت کرده بود.میرباقری باید از جهتی وجهه تاریخی دوران خلافت امام علی(ع) را در نظر میگرفت و هم باید به وجهه معنوی این شخصیت بزرگ و تأثیر گذار در تاریخ شیعه میپرداخت.داوود میرباقری با جمع آوری تیمی کاملا حرفه ای در زمان خود توانست راه سریالهایی مانند سربداران،بو علی سینا و ... را
  • نقدی بر نینوا،بهترین آلبوم بدون کلام مذهبیواقعه عاشورا و شخصیت حسبن ابن علی (ع) جدا از تأثیر گزاری عمیقشان بر تاریخ پیروان مذهب شیعه تأثیری انکار ناپذیر بر فرهنگ و هنر این مذهب نیز داشته است که بیشترین تأثیر آن را میتوان در کشور خودمان ایران جست.تأثیرات هنری این واقعه را حتی بی انصاف ترین منتقدانان هم نمیتوانند انکار کنند که ازجمله آثار هنری آن میتوان به تابلوی ظهر عاشورای استاد محمود فرشچیان،فیلم روز واقعه ساخته شهرام اسدی،اشعار زیبای محتشم کاشانی و آلبوم موسیقی نی نوا اثر استاد حسین علیزاد اشاره کرد.
  • [اختصاصی] بررسی موسیقی فیلم بی مصرف ها 2 (The Expendables 2)سیلوستر استالونه، آرنولد شوارزنگر، ژان کلود ون دم، دولف لاندگرن و چاک نوریس، هیچ کدام نیاز به معرفی ندارند. اکثر ما با فیلم های اکشنی که این بازیگران در دهه ی 80 و 90 بازی کردند خاطره داریم و بارها خودمان را جای شخصیت آنها گذاشته ایم. شاید کم تر کسی تا دو سال پیش حتی تصورش را می کرد که همه ی این بازیگران در کنار هم و در یک فیلم بازی کنند، ولی استالونه نشان داد، چقدر در میان هم دوره ای هایش نفوذ دارد و آنها چقدر توانایی مقابله با بازیگران نسل جدید و سینمای مدرن آمریکا را دارند. در این راه جت لی،
  • "پلنگ صورتی" شاهکار هنری مانچینیهنری مانچینی (Henry Mancini) آهنگساز، رهبر ارکستر و تنظیم‌کننده بزرگ آمریکایی - ایتالیایی تبار، در 16 آوریل سال 1924در اهایو چشم به جهان گشود. پدرش به او نواختن ساز فلوت را آموزش داد، به طوری که او در 9 سالگی فلوت را به زیبایی می‌نواخت و در سن 12 سالگی با پیانو آشنا شد. او خیلی زود به تنظیم و آهنگسازی علاقمند شد. پدرش پس از آموزش مراحل اولیه موسیقی او را نزد «ماکس آدکینز» ستاره Jazz فرستاد. آدکینز نسبت به استعداد «هنری» دید دیگری داشت و او را به «بنی گودمن» جازیست مشهور آن زمان معرفی کرد و هنری
  • بررسی موسیقی فیلم دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago)موسیقی این فیلم زیبا و با شکوه تا کنون یکی از به یاد ماندنی‌ترین موسیقی‌های نوشته شده برای یک فیلم در سینما بوده است. موریس ژار با نوشتن موسیقی این فیلم در سال 1964 رقابت را برای همکارارنش بسیار سخت کرد و جایزه بهترین موسیقی فیلم اسکار را ربود. آهنگسازی که توانسته است بارها مخاطبان سینما را در فیلم‌هایی چون لورنس عربستان، دختر رایان، گذری به هندوستان و البته دکتر ژیواگو، بر روی صندلی‌های سینما میخکوب کند.
  • بررسی موسیقی فیلم چشمه (Fountain)فیلم «چشمه» (Fountain) یکی از بهترین های سال ۲۰۰۶ بود که موسیقی زیبای آن نقطه قوت بزرگی در موفقیت فیلم به حساب می آید. به نظر می رسد که آرنوفسکی هم در تولیدات سینمایی خود علاقه به استفاده از تیم (اگر بشود اسمش را تیم گذاشت) دارد، یا حداقل آنکه به استفاده از چند تن از مهره های فیلم های گذشته خود، به طوری که مثلاً در این فیلم هم از بازیگرانی چون «الن برستین» و «مارک ماگولیس» که در فیلم «مرثیه ای برای یک رویا» حضور داشتند استفاده کرده است و همچنین از آهنگساز طلایی دو فیلم گذشته خود «کلینت منسل».
    • Like
    • 0
    ir01 (تاریخ 21 دی 1392 01:00)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    من جلوی کارهای استاد سر تعظیم فرود میارم من با البوم نینوای استاد زندگی و اشک ها ریختم
    • Like
    • 0
    مرزیه (تاریخ 4 آذر 1394 23:20)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    عالی smile-29
    • Like
    • 0
    FARZAD00253 (تاریخ 25 اردیبهشت 1395 17:06)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    من فیلمشو دیدم
    خب بود نمره ی
    8از10
خرید اشتراک سایت

پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
انتقال به اول صفحه © Copyright © 2009-2014 Meaning Of Music All Rights Reserved.
استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر مستقیم لینک منبع مجاز می باشد!
خرید اشتراک سایت