موضوعات سایت
موسیقی فیلم1987 +39 کارل دیویس2 مایکل کامن6 آدام تیلور2 فیلم های خارجی1943 +39 فرانتس واکسمن2 لالو شیفرین6 کلاوس دولدینگر0 آنه دادلی1 دیوید شایر0 اولافور آرنالدز0 رای کودر0 بنجامین والفیش1 Angelo Badalamenti10 الکساندر دسپلات48 آلان سیلوستری13 George Fenton3 Andy Garfield 1 Andrea Morricone0 Abel Korzeniowski8 Alan Menken5 Alejandro Amenabar0 Alfred Newman0 Alberto Iglesias3 Brian Eno0 Alex North0 John Ottman4 Carter Burwell25 Dimitri Tiomkin0 Graeme Revell 4 Trevor Rabin2 Trevor Jones3 Mychael Danna6 Atli Orvarsson1 Randy Edelman 0 David Buckley0 Joseph LoDuca3 Ilan Eshkeri2 Christophe Beck14 Randy Newman1 Antonio Pinto1 جو هیسایشی0 Basil Poledouris13 Roque Banos1 Joseph Trapanese6 David Sardy3 Fernando Velasquez1 Alex Heffes1 برایان تایلر53 لورن بالفه8 مکس ریختر6 Bernard Herrmann11 Bill Conti1 Burt Bacharach0 Bruno Coulias0 Brad Fiedel2 Christopher Gunning1 کلینت منسل24 Clint Eastwood1 کریگ آرمسترانگ18 چارلی کلوزر13 Choi Man-shik0 Christian Bruhn1 Charlie Chaplin0 Carlo Siliotto0 کریستوفر یانگ3 Cliff Martinez10 داریو ماریانلی18 Danny Elfman64 Detlef Friedrich Petersen1 Evanthia Reboutsika1 النی کاریندرو9 انیو موریکونه36 Edward Shearmur1 Eric Serra1 Eric Clapton0 Elmer Bernstein15 Elia Cmiral0 Francis Lai1 گوستاوو سانتائولالا7 +7 Gabriel Yared18 Giorgio Moroder0 هاوارد شور20 هانس زیمر103 Henry Mancini3 Harry Gregson-Williams24 Henry Jackman21 جیمز هورنر67 Javier Navarrete3 Jerry Goldsmith63 جان ویلیامز61 جان دبنی26 Jan A.P. Kaczmarek2 John Barry5 جیمز نیوتون هوارد49 John Powell9 +16 John Carpenter2 Jonny Greenwood0 John Murphy1 Jon Brion0 کلاوس بادلت3 Kenji Kawai0 Lasse Dahlberg1 Lisa Gerrard0 لوکاس ویدال1 مارکو بلترامی34 میکیس تئودوراکیس4 موریس ژار7 Michael Nyman2 Mark Isham4 +1 Marc Streitenfeld2 مایکل جیاکینو22 +15 Miklos Rozsa4 Max Steiner3 Marcelo Zarvos3 Mark Mancina1 Nino Rota8 Nicola Piovani0 Peter Gabriel1 Philip Glass5 Pino Donaggio1 Rachel Portman25 رامین جوادی18 Patrick Doyle2 Patrick Gowers1 Richard Wagner1 Rob Lane0 Steve Jablonsky9 توماس نیومن38 Tyler Bates17 Vangelis12 Vladimir Cosma1 Yann Tiersen3 Zbigniew Preisner10 Other Artists612 Jesper Kyd10 Various Artist102 Victor Young0 فیلم های ایرانی30 Ali Samadpour0 Hossein Alizadeh1 Amir Tavassoli1 Farhad Fakhroddiny0 Babak Bayat3 Farhad Fakhreddini2 Fereydoun Shahbazian2 Majid Entezami9 M-Reza-Aligholi5 Other irArtists3 سایر ژانرها2 موسیقی سریال18 اطلاعیه ها و اخبار3 موسیقی بدون کلام118 Armik0 Alihan Samedov0 Joël Fajerman0 Amethystium 0 Brian Crain0 Behzad Aghabeigi0 Markus Schulz0 Mike Oldfield0 موسیقی درمانی1 Arnd Stein1 Cusco1 Bijan Mortazavi1 Buddha-Bar16 Chris Spheeris1 Francis Goya1 Fariborz Lachini2 George Skaroulis1 James Last0 Jean Michel Jarre2 Karunesh0 Kitaro2 Koto0 Mehdi3 Mythos2 nasser-cheshmazar1 Nicos0 Norbert Krueler0 Ottmar Liebert1 Omar Akram0 Paul Mauriat0 Richard Clayderman1 Shahin & Sepehr1 Tangerine Dream1 The Piano Guys2 Yanni5 Others14 Various Artists26 موسیقی کلاسیک23 Antonio Vivaldi1 Astor Piazzolla0 Arvo Part1 Pyotr Ilyich Tchaikovsky3 Itzhak Perlman1 Wolfgang Amadeus Mozart3 V-Artists5 نت موسیقی35 Special, Exclusive6 موسیقی بازی188 Normand Corbeil1 Bill Brown1 Daniel Licht1 Shusaku Uchiyama0 موسیقی مستند68 Armand Amar2 David Mitcham0 پیشنهادی0 موسیقی انیمیشن51 Daniel Scott 0 موسیقی کلاسیک0 Box Set0 symphony0 Beethoven0 مطالب مجله سایت4 نقد و بررسی31 اخبار موسیقی فیلم2 ویدئو کلیپ ها4 موسیقی الکترونیک8 VIP6 فول آلبوم2 موسیقی سنتی1 جواد معروفی0 موسیقی تریلر42 Two Steps From Hell5
مشترک سايت شويد!

    ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد. در صفحه باز شده کد امنيتي را وارد، و پس از تکمیل درخواست بر روي لينک فرستاده شده به ايميل خود کليک نماييد :

آیا از سرعت دانلود فایلها از سرور سایت راضی هستید؟
 
» » درباره موسیقی" آواز گنجشک ها"، اثر حسین علیزاده

خرید اشتراک سایت

3

درباره موسیقی" آواز گنجشک ها"، اثر حسین علیزاده


درباره موسیقی
از کنار نام حسین علیزاده تحت هیچ شرایطی نمی توان به آسانی گذشت؛ آهنگسازی که در طول بیش از سه دهه فعالیت مداوم موسیقایی همواره به دنبال دستیابی و خلق فضاهای جدید و متفاوت بوده است و استمرار او در پیدا کردن صداهای نو در کنار تلاشش برای استفاده از رنگ آمیزی صدایی متفاوت در دوره های مختلف زندگی هنری اش همه و همه نشان از ذهن پویا و خلاقی دارند که در اواسط دهه 50 فعالیت موسیقایی اش را آغاز کرد و از همان ابتدای امر خود را به عنوان یکی از متفاوت ترین و آوانگارد ترین موزیسین های ایرانی به جامعه موسیقایی ایران شناساند؛ موزیسینی که هم اکنون در سومین دهه از فعالیت هنری اش، همچنان آوانگاردتر از دیگر موزیسین های ایرانی به نظر می رسد.

علیزاده از اوایل دهه 70 (البته اگر نمونه یی مانند چوپانان کویر را در نظر نیاوریم)، موسیقی نویسی برای فیلم را نیز در کنار دیگر فعالیت های هنری اش به طور جدی آغاز کرد و در این زمینه نیز متفاوت بودن ذاتی خود را دوباره به رخ دیگران کشید. در دورانی که پدیده موسیقی فیلم نزد بسیاری از آهنگسازان شناخته شده در آن دوران، تبدیل شده بود به مجموعه یی از ملودی های عامه پسند و پیش پاافتاده و تکرارهای به شدت افراطی این ملودی ها در طول کل مدت فیلم، علیزاده در خلق فضاهای جدید و بازی با فیگورهای ریتمیک و ملودیک به شیوه یی بسیار استادانه عمل کرد تا جایی که شاید پدیده ساخت موسیقی فیلم در ایران را تا حد زیادی دستخوش تغییر نوع دید و شیوه برخورد تماتیک کرد.

آواز گنجشک ها یکی از آخرین فعالیت های هنری علیزاده در زمینه موسیقی فیلم به حساب می آید و این بار هم شاهد دغدغه های همیشگی علیزاده در شیوه بیان، لحن و تصویرپردازی های موزیکالی هستیم که از زمان ساخت موسیقی برای فیلم گبه یکی از ویژگی های دائمی آثار این آهنگساز جسور و خلاق بوده اند.

علیزاده در این کار نیز به استفاده آزادانه از سازهایی با پیشینه فرهنگی متفاوت روی آورده است و پدیده موسیقی تلفیقی را البته نه تنها در رنگ آمیزی و ارکستراسیون که در تفکر آهنگسازی خود تجربه می کند به گونه یی که شنونده نمی تواند گونه یی را از گونه دیگر جدا سازد و به نوعی ویژگی های متفاوت اجرایی به کار گرفته شده در موسیقی علیزاده به شیوه یی استادانه و با چیره دستی فراوان در یکدیگر تنیده شده و تار و پود موسیقی اش را می سازند. شاید بتوان نوع برخورد و رویکرد علیزاده به مقوله موسیقی فیلم را به دیدگاه های دیگر آهنگساز موفق در این زمینه، یعنی احمد پژمان نزدیک دانست. موسیقی علیزاده نیز مانند آثار پژمان، کمترین گرایش را به سمت تفکر ملودیک دارند و بیش از آنکه استقلال هویتی موسیقایی شان مهم باشد، در خدمت تصویر و فیلم هستند به گونه یی که شاید در نمونه هایی از کارهای پژمان بیننده فیلم، اصولاً موسیقی فیلم را نشنیده باشد که این مطلب، البته در مورد علیزاده کمتر صدق می کند. در واقع علیزاده می داند چطور از موسیقی اش در جهت خدمت به فیلم به شیوه یی استفاده کند که هم هویت موسیقایی اش حفظ شود و هم تصویر و روند فیلم را تحت تاثیر خود قرار ندهد. (پدیده یی که در بسیاری از فیلم های ساخته شده در دهه 60 و حتی اوایل دهه 70 به گونه یی آزاردهنده دستمایه کار بسیاری از آهنگسازان معروف در این زمینه شده بود.) یکی دیگر از تفاوت های این دو آهنگساز موفق شاید تنها آنجایی باشد که علیزاده برعکس پژمان به استفاده از سازهای آکوستیک علاقه بیشتری نشان می دهد و به همان اندازه که پژمان در استفاده از صداهای از قبل ساخته شده و به کارگیری موسیقی دیجیتالی برای خلق موسیقی تصویری اش بهره می برد، علیزاده همان شیوه برخورد و رویکرد ویژه را با استفاده از سازهای آکوستیک و با کمترین توجه به صداسازی های دیجیتالی در ساخت آثارش به کار می بندد و در این زمینه او نیز مانند احمد پژمان بسیار موفق عمل می کند.

یکی از نشانه های پختگی علیزاده در این اثر نسبت به تلاش های قبلی اش در زمینه موسیقی فیلم، در استفاده منطقی او از سازهای ضربی به چشم می خورد که این بار به شیوه یی بسیار حساب شده مورد استفاده قرار گرفته بودند و با اینکه دغدغه های همیشگی علیزاده در استفاده از ریتم های لنگ و ضدضرب های حساب شده در این اثر نیز کاملاً واضح است، سازهای ضربی در جای خود بسیار منطقی و بجا مورد استفاده قرار گرفته بودند.

حسین علیزاده

یکی دیگر از ویژگی های مهم آخرین اثر علیزاده، پختگی بی چون و چرایی ا ست که او در زمینه ملودی نویسی به دست آورده است. (گرایش افراطی به ملودیسم با ملودی نوشتن متفاوت است.) در واقع علیزاده برخلاف بسیاری از دیگر همکارانش در زمینه موسیقی فیلم از ملودی کمترین استفاده ممکن را می برد و نشان می دهد می توان با تکیه بر کمترین المان های ملودیک و تماتیک، بیشترین امکان را در خلق موسیقی برای همراهی با تصویر به دست آورد؛ به گونه یی می توان گرایش علیزاده به سمت ملودیسم را به نوعی گرایش مینی مال نزدیک دانست (که البته اساساً با فلسفه موسیقی مینی مالیستی غربی تفاوت های ماهوی و بنیادی دارد) و دقیقاً همین جاست که تفاوت شیوه برخورد آهنگسازی چون علیزاده با بسیاری از آهنگسازان دیگر که گرایشی افراطی به سمت استفاده از ملودی های عامه پسند و پیش پاافتاده دارند، مشخص می شود. شاید گرایش به سمت ملودی نویسی در موسیقی این فیلم را بتوان در تیتراژ آغازین و پایانی بیشتر از دیگر قسمت های فیلم حس کرد؛ به ویژه موسیقی بی نظیری که علیزاده برای سکانس پایانی فیلم نوشته و وصل صحنه هایی که از پی یکدیگر می آیند تا بیننده را به سمت رقص شترمرغ در صحنه پایانی فیلم رهنمون سازد و برای بسیاری از دانشجویان و علاقه مندان به آهنگسازی بتواند یک نمونه موفق در تاریخ موسیقی فیلم در ایران به حساب آید. در واقع علیزاده می داند کجا از قدرت بی نظیر و مثال زدنی اش در ملودی نویسی استفاده کند و چطور بیننده فیلم را به شنونده موسیقی اش بدل کند.

نویسنده: امیر ملک پور

خرید اشتراک سایت

مطالب مرتبط:

  • نگاهی کوتاه به موسیقی متن سریال امام علی (ع) اثر فرهاد فخرالدینیاز قدیم گفته اند هر چیز که از دل برآید،لاجرم بر دل نیز بنشیند.ضرب المثلی که در مورد سریال امام علی(ع) و موسیقی متنش کاملا مصداق دارد.باور و اعتقاد شیعان به امامت علی ابن ابی طالب کار ساختن این سریال را برای داوود میرباقری سخت کرده بود.میرباقری باید از جهتی وجهه تاریخی دوران خلافت امام علی(ع) را در نظر میگرفت و هم باید به وجهه معنوی این شخصیت بزرگ و تأثیر گذار در تاریخ شیعه میپرداخت.داوود میرباقری با جمع آوری تیمی کاملا حرفه ای در زمان خود توانست راه سریالهایی مانند سربداران،بو علی سینا و ... را
  • نقدی بر نینوا،بهترین آلبوم بدون کلام مذهبیواقعه عاشورا و شخصیت حسبن ابن علی (ع) جدا از تأثیر گزاری عمیقشان بر تاریخ پیروان مذهب شیعه تأثیری انکار ناپذیر بر فرهنگ و هنر این مذهب نیز داشته است که بیشترین تأثیر آن را میتوان در کشور خودمان ایران جست.تأثیرات هنری این واقعه را حتی بی انصاف ترین منتقدانان هم نمیتوانند انکار کنند که ازجمله آثار هنری آن میتوان به تابلوی ظهر عاشورای استاد محمود فرشچیان،فیلم روز واقعه ساخته شهرام اسدی،اشعار زیبای محتشم کاشانی و آلبوم موسیقی نی نوا اثر استاد حسین علیزاد اشاره کرد.
  • [اختصاصی] بررسی موسیقی فیلم بی مصرف ها 2 (The Expendables 2)سیلوستر استالونه، آرنولد شوارزنگر، ژان کلود ون دم، دولف لاندگرن و چاک نوریس، هیچ کدام نیاز به معرفی ندارند. اکثر ما با فیلم های اکشنی که این بازیگران در دهه ی 80 و 90 بازی کردند خاطره داریم و بارها خودمان را جای شخصیت آنها گذاشته ایم. شاید کم تر کسی تا دو سال پیش حتی تصورش را می کرد که همه ی این بازیگران در کنار هم و در یک فیلم بازی کنند، ولی استالونه نشان داد، چقدر در میان هم دوره ای هایش نفوذ دارد و آنها چقدر توانایی مقابله با بازیگران نسل جدید و سینمای مدرن آمریکا را دارند. در این راه جت لی،
  • "پلنگ صورتی" شاهکار هنری مانچینیهنری مانچینی (Henry Mancini) آهنگساز، رهبر ارکستر و تنظیم‌کننده بزرگ آمریکایی - ایتالیایی تبار، در 16 آوریل سال 1924در اهایو چشم به جهان گشود. پدرش به او نواختن ساز فلوت را آموزش داد، به طوری که او در 9 سالگی فلوت را به زیبایی می‌نواخت و در سن 12 سالگی با پیانو آشنا شد. او خیلی زود به تنظیم و آهنگسازی علاقمند شد. پدرش پس از آموزش مراحل اولیه موسیقی او را نزد «ماکس آدکینز» ستاره Jazz فرستاد. آدکینز نسبت به استعداد «هنری» دید دیگری داشت و او را به «بنی گودمن» جازیست مشهور آن زمان معرفی کرد و هنری
  • بررسی موسیقی فیلم دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago)موسیقی این فیلم زیبا و با شکوه تا کنون یکی از به یاد ماندنی‌ترین موسیقی‌های نوشته شده برای یک فیلم در سینما بوده است. موریس ژار با نوشتن موسیقی این فیلم در سال 1964 رقابت را برای همکارارنش بسیار سخت کرد و جایزه بهترین موسیقی فیلم اسکار را ربود. آهنگسازی که توانسته است بارها مخاطبان سینما را در فیلم‌هایی چون لورنس عربستان، دختر رایان، گذری به هندوستان و البته دکتر ژیواگو، بر روی صندلی‌های سینما میخکوب کند.
  • بررسی موسیقی فیلم چشمه (Fountain)فیلم «چشمه» (Fountain) یکی از بهترین های سال ۲۰۰۶ بود که موسیقی زیبای آن نقطه قوت بزرگی در موفقیت فیلم به حساب می آید. به نظر می رسد که آرنوفسکی هم در تولیدات سینمایی خود علاقه به استفاده از تیم (اگر بشود اسمش را تیم گذاشت) دارد، یا حداقل آنکه به استفاده از چند تن از مهره های فیلم های گذشته خود، به طوری که مثلاً در این فیلم هم از بازیگرانی چون «الن برستین» و «مارک ماگولیس» که در فیلم «مرثیه ای برای یک رویا» حضور داشتند استفاده کرده است و همچنین از آهنگساز طلایی دو فیلم گذشته خود «کلینت منسل».
    • Like
    • 0
    ir01 (تاریخ 21 دی 1392 01:00)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    من جلوی کارهای استاد سر تعظیم فرود میارم من با البوم نینوای استاد زندگی و اشک ها ریختم
    • Like
    • 0
    مرزیه (تاریخ 4 آذر 1394 23:20)
    گروه کاربری: عضو V.I.P (ویژه)
    عالی smile-29
    • Like
    • 0
    FARZAD00253 (تاریخ 25 اردیبهشت 1395 17:06)
    گروه کاربری: عضو معنای موسیقی
    من فیلمشو دیدم
    خب بود نمره ی
    8از10
خرید اشتراک سایت

پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
انتقال به اول صفحه © Copyright © 2009-2014 Meaning Of Music All Rights Reserved.
استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر مستقیم لینک منبع مجاز می باشد!
خرید اشتراک سایت