امروز : جمعه، 10 فروردین 1403
ساندترکس نقد و بررسی بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز

بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز

Soundtracks 17,591 بازدید 8 نظر


دزد کتاب بر اساس رمان معروف و پرفروشی از مارکوس زوساک ساخته شده است. داستان کتاب در آلمان نازی قبل و حین جنگ جهانی جهانی دوم می‌گذرد. سوفی نلیس جوان نقش اصلی، لیزل، را بازی میکند و درست زمانیکه سایه ی جنگ بر سر کشور می افتد و نازی ها شروع به تصاحب سرزمین ها میکنند، برای زندگی با پدر و مادر رضاعی خود هانس هابرمان و رُزا (جفری راش و امیلی واتسون) فرستاده می شود. لیزل با چشمان معصومانه خود شاهد ماه اول اتفاقی میشود که کم کم تبدیل به هولوکاست میشود، اما با همدردی خانواده ی جدیدش، علاقه ی آنها به کتاب و ادبیات و دوستی او با یک مرد جوان به نام مکس، باعث شد راهی پیدا کند تا با جنایاتی که در جامعه اش در حال وقوع است کنار بیاید. فیلم توسط برایان پرسیوال کارگردانی شده است، که برای ساخت سریال تلویزیونی "دانتون ابی" شناخته شده است و موسیقی متن فیلم توسط جان ویلیام افسانه ای نوشته شده است.

بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز اعلام ویلیامز به عنوان آهنگ ساز فیلم دزد کتاب یک سورپرایز بود، زیرا از بعد از فیلم هری پاتر و زندانی آزباکان در سال 2004 این اولین باری بود که او بر روی فیلمی کار میکرد که جورج لوکاس یا استیون اسپیلبرگ شامل آن نمیشدند (اسپیلبرگ کارگردان فیلم خاطرات یک گیشا بود و یکی از تهیه کندگان فیلم نیز میباشد). ویلیامز قبلا در فیلم هایی مانند "فهرست شیندلر" بر روی چنین موضوعی کار کرده است و او در آهنگسازی از دیدگاه کودک بسیار کارکشته است از آنجا که در طول عمر حرفه ای خود بسیاری از آنها را انجام داده است اما آهنگسازی برای چنین فیلمی و کار با کارگردانی جدید در سن 81 سالگی بسیار شگفت انگیز است. ظاهرا ویلیامز، رمانِ زوساک را خوانده و وقتی شنیده فیلمی از روی آن در حال ساخت است، به سرعت شروع به آهنگسازی آن نموده است. همانطور که پیدا است این پروژه ای شخصی برای ویلیام است و در نتیجه موسیقی بازتاب عشق موجود در سازنده ی آن است.
فیلم دزد کتاب یکی از آن کارهای نمایشی معصومانه، سنگین، عمیق و دراماتیک است که کمی معصومیت کودکانه و آرمان گرایی در آن به کار رفته تا جلوی خراب شدن همه چیز را بگیرد. تمام کارهای ویلیام زیبا است و برای ارکستر، ارکستر حرفه ای، نوشته شده است و احساسات زیادی در آن دیده میشود و این ویژگیها درخور شخصی است که بیش از 50 سال زیبایی و احساس را برای سینما به ارمغان آورده است. به طور کلی از نظر صدا میتوان گفت که "دزد کتاب" ترکیبی از صدای فیلم های "فهرست شیندلر و خاکستر آنجلا" است با ترکیب کمی از صدای فیلم " امپراطوری خورشید" و "جین ایر". موسیقی ویلیامز کلاسیک و احساسی است و تمام نقاط قوت فیلم را به یاد ما می آورد، موسیقی او خاص است.

بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز



موسیقی متن فیلم بیشتر با پیانو و سازهای زهی اجرا شده است و بقیه ی سازهای ارکستر در اطراف آنها به رقص در می آیند و کمی رنگ و لعاب به موسیقی میدهند اما موسیقی اصلی را تحت تاثیر قرار نمی دهند. موسیقی متن اصلی در ردیف ها در جریان است، از ابتدای "یک حقیقت کوچک, One Small Fact" شروع میشود، موسیقی از سازهای زهی به سمت سازهای بادی میرود و دوباره برمیگردد در حالیکه صدای پیانو موسیقی را لطیف میکند. "سفری به خیابان هیمل, The Journey to Himmel Street" کمی غم انگیز است و تکرار را تداعی میکند اما زمانیکه صدای پیانو دوباره در "یادگیری خواندن, Learning to Read" آشکار میشود، عطش لیزل را برای یادگیری و اشتیاق او را به ادبیات نشان میدهد. تکنوازی ویولن سل که در " آموزش نوشتن, Learning to Write" شنیده می شود به موسیقی متن اجازه میدهد بیشتر رشد کند، همانطور که جنبه ی دیگر لیزل که مهارت های برقراری ارتباط است در حال رشد است و همه ی اینها در آهنگ دوست داشتنی و زیبای "نوشتن برای مادر, Writing to Mama" به نتیجه میرسد.

بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز



در جای دیگر، زندگی روستایی لیزل و دوران کودکی بی دغدغه ی او توسط آهنگ زیبای "والدین جدید و خانه ای جدید, New Parents and a New Home" به تصویر کشیده میشود، در حالیکه ردیف های شادی و بازیگوشی، مانند "مبارزه ی برف, The Snow Fight" و "مسابقه ی پا, Foot Race" سکانس های مشابهی از موسیقی "ماجراهای تن تن و هری پاتر" او را تداعی میکنند. در مقابل ردیف هایی مانند "سوختن کتاب, Book Burning" و تراژدی "رودی گرفته شده, Rudy is Taken" تیره تر و خشن تر است و شنونده را به یاد وحشت از جنگ، وحشی گری های نازی ها و هولوکاست می اندازد که به لیزل بسیار نزدیک است. آکوردهای پایین پیانو، فلوت ترکیب شده با صدای شیپوری عمیق، کلیدهای مینور کرسندوز و تن های خشن تر به خوبی احساس محتوا، تلخی اتفاق قریب الوقوع را شکل میدهند.

بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز



در طول موسیقی لحظات شگفت انگیزی از ارکستر، تکنیکهای حرفه ای و ترکیب زیبای آلات موسیقی شنیده میشود. دوئت بین پیانوی گلوریا چنگ و چنگِ جووانا تروسکی در "کتابخانه ی لیزا, Ilsa’s Library" عالی است، ابوای تک نفره در "مکس و لیزل, Max and Liesel" قلب انسان را به درد می آورد، اوج صدا در پایان آهنگ "ایستگاه قطار, The Train Station" به خوبی حس اشتیاق و از دست دادن را میرساند. سپس آهنگ "بازدیدکننده در خیابان هیمل, The Visitor at Himmel Street" حسی عاشقانه را با ترکیب ساز زهی و چنگ انتقال میدهد که بسیار تاثیرگذار است، در حالیکه آهنگ "پایان, Finale" دوست داشتنی تکنوازی پیانوی بسیار زیبایی را در طولِ موسیقی متن اجرا میکند. هفت دقیقه ی پایانی کنسرت "دزد کتاب, The Book Thief" این فرصت را به ویلیامز میدهد تا محتوای احساسیِ موسیقی خود را با اجرای جسورانه ی تم های اصلی بیشتر کند.

بررسی موسیقی فیلم دزد کتاب، نامزد اسکار 2014، ساخته ی جان ویلیامز



برخی ممکن است انتقاد کنند که موسیقی دزد کتاب، اصل نیست. این حقیقت دارد که موسیقی دزد کتاب چیز جدیدی را عرضه نمی کند و دارای تمام صفات ترکیبی و نشانه هایی است که موسیقی اصلی ویلیامز در طول 20 سال داشته است اما در این مقطع زمانی ارائه ی چیزی جدید دغدغه ی اصلی نیست، وقتی شما جان ویلیامز را برای آهنگ سازی فیلم خود انتخاب میکنید شما چیزی را که جان ویلیامز خلق میکند، میخواهید، موسیقی و احساس او را. دزدِ کتاب دقیقا چنین موسیقی ای است. گرم و آشنا و ساده، محصولِ کار ویلیامز بر روی احساسِ هر کلمه.
همانطورکه خودم و دیگران در طول این چند سال گفتیم، در حال حاضر هالیوود دارد وارد دوره ای میشود که در آن موسیقی متنِ قوی و عاطفیِ فیلم های جدی، سبک و از نظر برخی منتقدان بی کیفیت تلقی میشود. نمیدانم چطور این عقیده رایج شده خصوصا وقتی موسیقی های متنی مانند این را گوش میدهم. موسیقی متن "دزد کتاب" در شنونده و بیننده عواطفی مانند صداقت و لطافت را ایجاد میکند آنها را سرکوب نمیکند و به مخاطب اجازه میدهد تا داستان را حس کند. همینطور، موسیقی و ترکیب عالی آن نشان میدهد که چقدر ویلیامز قصه گویی با آهنگ و اهمیت ساختار و روایت در موسیقی را درک می کند. چطور ممکن است این چنین موسیقی ای با کیفیت نباشد؟ این ذات سینما است و باز هم ثابت میکند که چرا ویلیامز یکی از بزرگترین آهنگسازانِ فیلمی است که وجود دارد.

* ترجمه اختصاصی معنای موسیقی
نوشته جاناتان براکستون

دسته بندی : نقد و بررسی

نظرات کاربران

  1. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : مرزیه  |  در تاریخ : 4 آذر 1394 23:22
    • 1
    ممنون smile-29
  2. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : FARZAD00253  |  در تاریخ : 21 شهریور 1394 18:49
    • 0
    عالیrose love smile-10
  3. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : navid oc  |  در تاریخ : 10 اسفند 1393 00:10
    • 0
    من از سایتتون گله دارم angry
    سایت شما این قدر خوف است که روزی 20 ساعت از وقت من را می گیرد!!!
    نمی دونم باید چی کار کنم!!! سایت نیست لامصب مواد مخدره... tongue
  4. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : Muse  |  در تاریخ : 2 بهمن 1392 22:18
    • 0
    این بخش بررسی ، واقعا" جالبه.
    ممنونم از soundtracks و کلیه عزیزان زحمتکش این سایت ...


    سلام ...
  5. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : ZIMMER lover  |  در تاریخ : 1 بهمن 1392 10:35
    • 0
    ممنون!
  6. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : باراباس  |  در تاریخ : 30 دی 1392 23:55
    • 0
    ممنون

    آلبوم فیلم مارمولک رو روی سایتمون بذارین smile-01
  7. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : hosseintadvin  |  در تاریخ : 30 دی 1392 23:36
    • 0
    نقل قول: die
    د بر

    موسیقی که اومده! ولی درود بر معنای موسیقی
  8. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : die  |  در تاریخ : 30 دی 1392 18:45
    • 0
    منتظرش هستم هم منتظره فیلمش و هم منتظر موسیقیه شاهکارش ممنونم معنای موسیقی درود بر شما و سایتتون.......... smile-03

نظر دهید :

نام شما :
ایمیل :
نظر شما :
کد را وارد کنید :
( برای کد جدید روی آن کلیک کنید )
عکس خوانده نمی‌شود