امروز : شنبه، 8 اردیبهشت 1403
ساندترکس نقد و بررسی بررسی موسیقی متن فیلم کارول Carol ساخته ی کارتر بورول

بررسی موسیقی متن فیلم کارول Carol ساخته ی کارتر بورول

amateras 6,004 بازدید 1 نظر

     گاهی اوقات با فیلم هایی مواجه می شویم که علی رغم عالی بودنشان ، مورد کم لطفی جشنواره های مختلف قرار می گیرند و در نهایت به واسطه ی دلایلی یا شاید هم صرفا بدشانسی، بدون هیچ جایزه ای فصل جوایز را پشت سر میگذارند. فیلم Carol  به کارگردانی "تاد هینز" و نویسندگی "فیلیس نیگی" ، قطعا یکی از همین فیلم هاست. این فیلم رمانتیک که قطعا یکی از خوش ساخت ترین فیلم های چند سال اخیر است علی رغم اینکه نامزد دریافت جوایز بسیاری بود اما در نهایت نتوانست هیچ یک را برنده شود ، نه شش نامزدی اسکارش را و نه چندین نامزدی گلدن گلوب و بفتا را !

    این فیلم با بازی هنرمندانه ی "کیت بلانشت" و "رونی مارا" ، روایتگر داستان عشقی است که در روزگار خودش عجیب و از دید مردم غیرقابل قبول است ؛ عشقی که برای به نتیجه رسیدن باید با باور های جامعه ی آن زمان بجنگد و موانع جنسیتی ، سنی و اختلافات طبقاتی را پشت سر بگذارد. از همان برخورد اول بین کارول (با بازی کیت بلانشت) و ترز (با بازی رونی مارا) می توان فهمید که با روایتی جالب از عشق طرفیم. کارول ، زنی است میانسال از طبقه ی تقریبا مرفه جامعه که شیفته ی دختری از طبقات پایین تر می شود و نیز ترز که آرام آرام به او علاقه نشان می دهد ، و بعد از آن فیلم تبدیل می شود به صحنه ی رابطه ی این دو و کشمکش های بسیاری که هرکدام از آن ها با اطرافیانشان دارند و در نهایت وقتی فیلم تمام می شود به راحتی متوجه می شوید که این فیلم یک ملودارم غمگین و عالی است که به قدری خوب ساخته و پرداخته شده که یک بار دیدنش کافی نخواهد بود.

    مشخصا در اینچنین فیلمی ، موسیقی نقش زیادی برای ایفاکردن دارد و واقعا جای خوشحالیست که کارتر بورول برای ساخت موسیقی متن این فیلم انتخاب شده است ، کسی که به خوبی توانسته از پس ساخت قطعاتی مناسب برای فیلم بر بیاید و در نهایت در بخش بهترین موسیقی متن نیز نامزد اسکار و نیز گلدن گلوب و بفتا شود.

   کارتر بورول از آن آهنگسازانی است که کارنامه ی بسیار قابل توجهی دارد. همکاری مکرر با برادران کوئن ( تقریبا در همه ی فیلم های آنان) همکاری با مک دونا ( برای مثال در فیلم های "در بروژ" و "سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری" ) و فیلم ها و سریال های بسیار دیگر همگی نشان دهنده ی توانایی این آهنگساز هستند. بورول قبل از اینکه در فیلم کارول با تاد هینزِ کارگردان همکاری کند ، در مینی سریال "میلدرد پیرس" با وی همکاری داشته و واقعیت این است که فضای کلی این دو اثر تا حدی به یکدیگر شبیه هستند و به عبارتی بورول قبل از فیلم کارول ، با همان کارگردان و در همان سبک و اتمسفر، سابقه ی آهنگسازی داشته، چیزی که احتمالا به وی در ساخت موسیقی برای کارول کمک بسیاری کرده است.

 

بررسی موسیقی متن فیلم کارول Carol ساخته ی کارتر بورول

 

   نسخه ی استاندارد آلبوم موسیقی متن این فیلم شامل 25 قطعه است که در سرتاسر این قطعات آن حس ملودرام فیلم به خوبی بازتاب پیدا کرده. کافی است به برخی از آنها گوش دهید تا به راحتی در فضای غمگین و رمانتیک فیلم غرق شوید.

برخی از قطعات این آلبوم ، قطعات با کلام و در واقع آهنگ هایی قرن بیستمی ( اواسط قرن بیست) هستند که متناسب با فضای فیلم در سکانس های مختلف انتخاب شده اند و کاملا حس مورد نیاز را به مخاطب ارائه می کنند اما از بین قطعاتی که خود بورول برای این فیلم ساخته نیز می توان چندین قطعه را به عنوان قطعات اصلی در نظر گرفت. بورول برای عمده ی قطعات این فیلم از یک تم (Theme) استفاده کرده است هرچند که در قطعات مختلف شاهد تنظیم ها، بازنویسی ها و اجرا های متفاوتی از آن تم هستیم.

اولین قطعه ی آلبوم، Opening ، اجرای کاملی است از تم اصلی که توسط پیانو ، مجموعه ای از ساز های زهی و بادی اجرا می شود و چنان خوب ساخته و پرداخته شده که به راحتی شما را در دنیایی از حس های ملودرام غرق می کند و بدین ترتیب رسالت خودش را به عنوان قطعه ی آغازین به بهترین شکل انجام می دهد.

قطعه ی Christmas Trees نیز دوباره همان تم را با همان ساز های اجرا می کند اما با زمان بندی متفاوت و اندکی تعلیق و صد البته با همان فضا سازی.

در یکی از سکانس های فیلم ترز و کارول را در مسیر می بینیم( که به خرید درخت کریسمس منتهی می شود). این سکانس عمدتا  نما های نزدیکی از چهره های این دوست و ترز ، که در اینجا کاملا غرق در چهره و حرکت نرم دستان کارول روی فرمان ماشین شده ، حس عجیب و غیر معمولی را نسبت به کارول تجربه می کند چیزی که احتمالا تا آن زمان نظیرش را تجربه نکرده بود ؛ حسی که به ترز اجازه نمی دهد به درستی به حرف های کارول توجه کند و قطعه To Carol's که پیانو را به عنوان ساز اصلی خود دارد دقیقا همان چیزی است که مخاطب نیاز به شنیدنش دارد ، قطعه ای که به نوعی اتمسفر عجیب و مبهم و در عین حال آرامی را ایجاد می کند درست همانند همان حسی که ترز در این سکانس تجربه می کند.

 

بررسی موسیقی متن فیلم کارول Carol ساخته ی کارتر بورول

 

   قطعه ی Lovers بازنویسی ای از همان تم اصلی است که کاملا متناسب با سکانس مربوطه ساخته شده و در نهایت قطعه ی Letter که غمگین ترین و پر تعلیق ترین قطعه ی این فیلم است؛ در این قطعه هرچند که دوباره با بازنویسی تم اصلی مواجه هستیم اما این بازنویسی ما را در هم می شکند درست همان چیزی که ترز تجربه می کند ، حس جدا شدن و به پایان رسیدن ؛ چیزی که در نهایت به خوبی شما را در اندوه ترز غرق می کند.

 

   هرچند که عمده ی قطعات در واقع اجرا های متفاوتی از تم اصلی است اما با این حال خیلی خوب می توانند حس مناسب آن لحظه را به شما تلقین کند. در واقع کارتر بورول خیلی خوب توانسته حس اشخاص و اتمسفر فیلم را در قالب قطعات مختلف بازتاب دهد. مسلما شنیدن قطعات به تنهایی نیز بسیار لذت بخش است اما هنر واقعی بورول تنها زمانی مشخص می شود که این قطعات در کنار سکانس های فیلم قرار بگیرند.

در نهایت باید گفت به همان اندازه که داستان ، بازی بازیگران و نیز کارگردانی عالی و کم نظیر است موسیقی متن نیز اینچنین است و فیلم را از آنچه که هست باز هم بهتر کرده.

 

منبع: ساندترکس

 

دانلود آلبوم موسیقی فیلم کارول از این آدرس:

دانلود موسیقی متن فیلم کارول (Carol) ساخته ی کارتر بورول ، نامزد جایزه ی اسکار

دسته بندی : نقد و بررسی

نظرات کاربران

  1. آواتار کاربر
    توسط : مهمان کیان  |  در تاریخ : 11 بهمن 1397 19:14
    • 1
    هم موسیقی هم فیلم عالی بودن
    ممنون بابت نقد و بررسی زیبای شما

نظر دهید :

نام شما :
ایمیل :
نظر شما :
کد را وارد کنید :
( برای کد جدید روی آن کلیک کنید )
عکس خوانده نمی‌شود