امروز : سه شنبه، 29 اسفند 1402
ساندترکس نقد و بررسی بررسی موسیقی فیلم فیلومنا (Philomena) ساخته الکساندر دسپلات

بررسی موسیقی فیلم فیلومنا (Philomena) ساخته الکساندر دسپلات

Soundtracks 5,287 بازدید 1 نظر

فیلومنا – الکساندر دسپلات
در سال 2009 مارتین سیکسمیت روزنامه نگارِ سابق BBC و مشاور سیاسی حزب کارگر بریتانیا کتاب واقعی " کودک گمشده ی فیلومنا لی" را نوشت که در مورد جداییِ اجباری یک مادر از فرزندش توسط راهبه های یک صومعه ی ایرلندی است و ادامه ی داستان در مورد تلاش های مادر و فرزند برای ارتباط با یکدیگر است. این کتاب در حال حاضر توسط کارگردان استفن فریرز و نویسنده استیو کوگان برای ساخت فیلمی به نام فیلومنا اقتباس شده است، که ارتباط بین سیکسمیت و لی را نشان میدهد، اینکه آنها به آمریکا سفر میکنند تا به دنبال پسر گمشده اش بگردند و موضوع جالبی را فراهم میکند برای نگاه به قبولی فرزند اجباری توسط کلیسای کاتولیک روم که در سال 1950 انجام میشد.ستارگان فیلم، نویسنده کوگان در نقش سیکسمیت و خانم جودی دنچ در نقش فیلومنا هستند و آهنگ متن فیلم توسط الکساندر دسپلات ساخته شده شخصی که قبلا با کارگردان فریرز در فیلمهای The Queen, Cheri and Tamara Drewe کار کرده است.

 


بعد از گذراندن نیمه ی دوم دهه به عنوان یکی از آهنگسازان پرکار فیلم های هالیوود، الکساندر دسپلات سال 2013 آرامی را داشته است.البته او هنوز کار میکند اما بیشتر بر روی فیلمهای کوچک فرانسوی و اروپایی کار میکند: رنوار برای کارگردان گیلز بوردوس، فَنی برای کاگردان دانیل آتیل و ونوسِ رومن پولانسکی در Fur. با انتقال فیلم " بناهای تاریخی مردان" جورج کلونی به سال 2014، این باعث شد فیلومنا به عنوان بهترین کار دسپلات در این سال باشد، تنها فیلمی که اجازه ی پخش سینمایی آمریکا را دریافت نمود.
موسیقی همانطور که انتظار میرفت یکی از کارهای معمول دسپیلات است که هر کس از موسیقی او در طول سال انتظار دارد- دقیق، ایده های ریتمیک و تقریبا حساب شده و تمپوهای داخلی، آثار مواج و استفاده ی منظم از الگوهای زمانی والس. با اینکه در موسیقی های قبلی، دسپلات از والس های خود استفاده میکرد تا حس خاصی از انحطاط و ناز و نعمت را در فیلم به تصویر بکشد اما در فیلومنا به نظر می آید از آنها استفاده نموده تا طبیعت گیج و سردرگم فیلومنا را به تصویر بکشد، کسیکه از شهر کوچک خود در مناطق روستایی ایرلند سفر میکند به کلان شهرهای مدرن آمریکا برای پیدا کردن پسر گمشده اش، موسیقی ترکیبی از موسیقی سیرک و شگفت انگیز است اما با حس واقعی احساسات و همدردی.


از لحاظ صدا، فیلومنا وجه مشترک زیادی با موسیقی های دیگر دارد به ویژه عناوینی مانند " دختری با گوشواره ی مروارید، تولد، ملکه، شبح نویسنده و شری" اما نمیتوان گفت که فیلومنا موسیقی ای اصل نیست. بعد از یک دوره ی زمانی معین، موسیقی یک آهنگساز خود را بیشتر و بیشتر به اثبات مبرساند و شنونده با موسیقی او بیشتر و بیشتر خو میگیرد، این امر اجتناب ناپذیر است که هر چه شما با کار یک آهنگساز بیشتر آشنا باشید بیشتر میتوانید ایده ها و تیک های موسیقی آن را تشخیص دهید: همانطور که نوشته ی جان بری را در " رشته"، نوشته ی الیوت گلدنتال را در brass یا بادهای جنگلِ راشل پورتمن را میتوانید تشخیص دهید، همانطور هم سبک نوشتاری دسپلات بیشتر و بیشتر آشکار میشود.
چند تم قابل شناسایی وجود دارد. تم فیلومنا از نه نت مرکزی بیرون می آید، کیفیتی شاد و تقریبا کودکانه دارد، احساس بی گناهی و جهان بینی ساده او را از طریق ریتم های شاد نشان میدهد. آغاز "فیلومنا" تمهایی را در چندین شکل نشان میدهد ابتدای موسیقی از صدای سازهای بادی تشکیل شده قبل از اینکه این صداها توسط گیتار الکتریک و چنگ کنار زده شوند. تکرار آن در مواردی مثل " لاندری" در " خاطره" در " فرودگاه" متکبر و جذاب و " خاطرات" شاعرانه، اهمیت و حضور خود را حفظ میکند. در مقابل، تم مارتین سیکسمیت کمی سخت تر و جدی تراست، چنانچه متناسب با یک روزنامه نگار برجسته ی انگلیسی است و عملکرد اصلی آن در "مارتین" نشان دهنده ی زندگی شلوغ و پرفشار در لندن، تمام حرکات هدفنمد و رو به جلو است.


با این حال، احتمالا مهم ترین تم، سومی است، که به نظر میرسد برای پسر گمشده ی فیلومنا، مایکل، تکرار میشود. این برای اولین بار به شکلی نو در "تولد" ظاهر شد که همانند اسم سینمایی خود از پالس های باس پایینِ ترکیب شده با بلز، پیانو و سازهای زهی استفاده کرد برای اضافه نمودن تنش و درام. آن دوباره ظاهر شد به شکل گیتار و چنگ تکرار شونده در "Adoption" و در لحظات آغازین " پیدا شدن مایکل" قبل از اینکه در " فرود به آمریکا" ظاهر شود جاییکه موسیقی متن در آنجا دارای حس امید و خوشبینی است. موسیقی سازهای زهی و آکورد اصلی در آن بسیار دوست داشتنی است.
اجراهای بعدی هم به همین اندازه زیبا هستند در "مری" و کمی غمگین تر در "اعتراف"، " Quiet Time, To Pete’s" و " داستان آنتونی" که در آنها گیتار مکرر و چنگِ ابتدای موسیقی دوباره در موسیقی متن ظاهر میشوند اما با درونگرایی بیشتر و احساس کمتر. این اجراها همانطور که باید، موجب تمرکز بر مایکل، در نیمه ی دوم موسیقی میشوند اما حقیقتِ سفر فیلومنا را شورانگیز یا بی اهمیت نمیکنند.


علاوه بر رعایت احترامِ صدای فیلم، کار دیگری که دسپلات خوشبختانه انجام نمیدهد این است که ازآثار ایرلندی قدیمی استفاده نمیکند مانند "kiss the blarney stone, begorrah, look at the leprechaun” که میتواند فیلم را در دست آهنگسازان کمتری قرار دهد. به نظر می آید، تنها امتیازی که او به آلات موسیقی قدیمی داده استفاده از درام bodhrán در "Quiet Time, To Pete’s” است و موسیقی متن او تنها به دلیل حساسیت بیشتر او در توجه به کمدی و درام نسبت به توجه به محل، قویتر است.
دو ردیف نهایی " وداع" و " نمایشگاه چرخ فلک" است که بر میگردد به موسیقیِ فیلومنا، البته به دو شکل کاملا متفاوت. " وداع" حس یک استعفای آرام و بی سر و صدا را دارد یک والس سودا زده، در حالیکه " نمایشگاه چرخ فلک" به طور غیرمنتظره ای سنتی است، با صدای یک فلوت، بازگشتی برجسته را ایجاد میکند، موسیقی را با یک نت غیر معمول تمام میکند.
فیلومنا یک موسیقی نسبتا سبک در ابعاد گسترده ی زندگی حرفه ای الکساندر دسپلات است اما بعد از غیبت طولانی او از یک سال پیش بعد از ساخت موسیقی پروژه هایی نظیر Argo و Zero Dark Thirty ، خوب است که در مورد آن دوباره چیزی بشنویم. با اینکه موسیقی های متن به سرعت به یاد نمیماند اما فیلومنا بیشتر از احساسات مناسب، آثار و بافت های زیبا تشکیل شده است و موسیقی متن هوشمند و احساسی را میتوانید در آن پیدا کنید. این یک واقعیت است که دسپلات یکی از جالب ترین و منحصر به فردترین آهنگسازانی است که امروزه در حال کار هستند.

 

ترجمه اختصاصی معنای موسیقی
نوشته جاناتان براکستون

دسته بندی : نقد و بررسی

نظرات کاربران

  1. آواتار کاربر
    آفلاین در سایتتوسط : FARZAD00253  |  در تاریخ : 3 خرداد 1395 11:29
    • 0
    نقدبسیار بسیار عالیی بود

نظر دهید :

نام شما :
ایمیل :
نظر شما :
کد را وارد کنید :
( برای کد جدید روی آن کلیک کنید )
عکس خوانده نمی‌شود